Vintage Seiko: 3 plus 1 NA

Onlangs heb ik mijn Rolex Day-Date voor service weggebracht en die is wel een tijdje weg. Aangezien ik had gewerkt naar een One Piece Collection, bleef er alleen nog maar een G-Shock over.

Ik was op zoek naar vervanging voor de komende periode. Nu heb ik altijd wel een beetje interesse gehad in die oude Seiko’s en heb ik er waardering voor. Helaas zijn mijn onderzoekvaardigheden ondermaats, dus ik begin mijn zoektocht op veilingsites… Daar zag ik al snel dat voor minder dan een de nieuwprijs voor Rolex push pins (geen grap, niet eens gechargeerd), je al een leuke Seiko kan hebben.

TLDR;

Dus een paar veilingen volgen en dat doe je het makkelijkst door een bod uit te brengen. Ondertussen nog eens op Marktplaats kijken en meteen maar toeslaan. Zo krijg ik de eerste binnen die luistert naar de naam Seiko Type II 7546 8070 en werkt op een batterijtje. Via het forum een ‘parachute strap’ op de kopt getikt en zo droeg ik twee primeurs op één pols.

Deze Seiko is in een leuke vintage staat, inclusief een dikke kras op het glas. Kastvorm vind ik charmant en de strap past veel beter dan gedacht. Technisch is ie in orde en voor ruim onder de 100 euro; best leuk om (even) te hebben.

Ondertussen had ik dus nog een paar veilingen lopen. De eerste zat ik te laag en de eerste emotie is dan om de volgende veiling meteen hoog in te zetten Dat zal ze leren, denk ik dan. Het zal jullie niet verbazen dat ik deze gewonnen heb. Dit horloge heeft de meeste kilometers afgelegd en is gisteren binnen gekomen. Deze Lord-Matic 5606-7010 heeft een automatisch uurwerk en een prima werkend quickset datum en dag. Ding loopt als een tierelier en heeft toch een iets andere kast. Wijzerplaat heeft een bepaalde structuur wat neigt naar linnen en is onder bepaalde hoeken goed te zien. LM’s zijn prima horloges voor een vriendelijke prijs. Conditie is gebruikt, maar ik ben zo’n gek die het wel charmant vindt, tot een zekere hoogte.

Als laatste (die als tweede is binnengekomen) is eigenlijk een ongelukje. Uiteraard weer uit een veiling… ik zat in de avond op de bank met een Xbox controller in mijn hand en een biertje op tafel. Mijn telefoon licht op met de melding dat ik ben overboden. Oké, verliezen is niet echt mijn hobby en na een (minder) weloverwogen besluit heb ik er nog eens een euro bij op gedaan. En dat leidde naar de winst van de volgende Seiko; een gold plated King Quartz 5856 7030. Op de lugs mist er al wat plating en ook de caseback heeft wat plekjes. Maar alsnog best te doen. Persoonlijk vind ik de King series er toch uitspringen, ondanks dat de conditie wellicht iets minder is. De wijzerplaat vind ik echt mooi en ligt lekker diep in de kast. Ik heb nog een paar bandjes onderweg om te proberen en er moet een nieuwe batterij in.

Gaan de vintage Seiko’s allemaal blijven? Nee, dat verwacht ik niet. Heb ik al een voorkeur eigenlijk ook niet. Mocht iemand interesse hebben in één van de drie, dan kun je er altijd een PB aan wagen.

Nu hoor ik jullie denken (als jullie al zover gekomen zijn in dit lange topic):

“wat is dan de plus 1?!”

In dezelfde week kwam er ook een G-Shock te koop waar ik al een tijdje op zat te broeden. Zo’n over de top GMW-5000.
Dus ook maar toegeslagen en over laten komen. Zo’n laatste weekje vakantie heeft in ieder geval voor vulling in de kist gezorgd.

Bedankt voor het lezen en de interesse!

16 likes

Het blijft leuk om naast zo’n day-date gewoon een aantal “simpele” horloges erbij te hebben voor de fun. Veel plezier gewenst ermee, hopelijk mogen ze nog even blijven :grinning:

1 like

Dat is ook zo. Maar als de DD weer terug is, zal die vrijwel altijd gedragen worden. Of de G. Misschien dat ik op termijn nog een Seiko houd.

1 like

Altijd handig maar ook gave horloges :ok_hand:t2:

1 like

Zo zie je maar weer: zelfs al heb je er een, je wilt uiteindelijk toch een Seiko. Geniet ervan👌

1 like

Als je de conclusie trekt dat ik liever een Seiko dan een Rolex heb, dan zit je mis. :slight_smile: In mijn beleving is er geen enkele (Grand) Seiko die voor mij hetzelfde doet als de Day-Date. Maar laten we vooral die discussie niet aangaan.

1 like

Leuk man. En laten we eerlijk zijn, het is toch heerlijk om een horloge totaal zorgeloos te dragen.
Hoe je het ook wendt of keert maar met een heel duur horloge ben je toch wat meer op je hoede.

1 like