Vintage Seiko Only Deel II

Echt een beauty Jan :ok_hand:

1 like

Dankjewel Dan. Wat betreft uurwerk en uitvoering heeft een Crown Special heel veel overeenkomsten met Grand Seiko/King Seiko uit dezelfde tijd. Dat is ook te zien en je voelt het. Ik geniet van dit horloge.

2 likes

Ja dat kan ik mij voorstellen, staat je ook goed wat betreft maat.

1 like

34,5 mm, maar maakt een flinke indruk. Wat de Engelsen zo mooi zeggen: “It has wrist presence”.

3 likes

Wat is het smullen, dit topic. Droom ook van Kings en Grands, maar geniet ook van deze vintage superblauwe 6118, doorleefd, met butsen, zowel van buiten als van binnen, maar z’n ontwapenend hemelsblauw steelt m’n horlogehart :blush::blue_heart:

En alles doet het weer😁

11 likes

Echt top die kleur :ok_hand:

1 like

Geweldige kleur inderdaad!

1 like

Als het om blauw gaat, dan gaat er toch echt niets boven deze Seiko EL-370…
Op sommige momenten zo diep blauw, dat het bijna zwart lijkt, om in de zon een prachtige lichtblauwe teint te tonen. Gecombineerd met de bijzonder techniek van een elektronisch uurwerk is het gewoon een topper!

12 likes

En we blijven nog even in’t blauw :grin::joy:

Deze 6109 (een weinig voorkomend caliber dat lijkt op 6106) heeft een bijzondere mat-blauwe sunburst. Glaasje gepolijst, maar eigenlijk moet er een nieuw op, een barstje bij de 4 ontsiert het toch een beetje. Ook bij de 3 lijkt een scheurtje te zitten, onder de spanring. Maar voorlopig vinden we dat niet erg😊

8 likes

De 6109 is niet direct verwant aan de 6106. Maar aan de 6119. En is een jagere jewel variant/simpelere/goedkopere variant van de 6119. (het 3e cijfer is vaak in de indicator van de grade van het uurwerk binnen een bepaalde serie).

1 like

Toch lijkt de 6109 op de 6106: snel verzet van dag en datum werkt hetzelfde: indrukken van de kroon verzet de datum; dieper induiken verzet de dag. Terwijl bij de 6119 de eerste stand van de kroon dag of datum verzet, afhankelijk van draairichting. :nerd_face::blush:

Zijn allemaal familie, de 6139 zelfs ook.

Maar de 6119 heeft precies dezelfde kroon operatie als de 6106. Met de dubbele druk kroon. :face_with_monocle:

1 like

O, dank voor de correctie! Ik heb 3x een 6118, en die hebben een eerste kroonstand voor het verzetten van de datum, met een ingenieus tandwieltje dat heen en weer kan op een hefboom die zelf ook heen en weer kan. Lijkt erop dat dat gebruikt zou kunnen worden voor zowel dag- als datum snelverzet, hoewel de 6118 alleen datum heeft.

Dus ik dacht dat de 6119 daar op zou lijken, maar dan met dagaanduiding. Maar ik zie nu ook dat die er toch heel anders uitziet, je hebt gelijk!

Edit: ben benieuwd welk caliber nu lijkt op de 6118, maar dan met dagschijf.

Edit 2, op Ranfft.org zie ik dat de 6118 idd date quickset heeft met draaien, terwijl de 6109 en 6119 het met drukken hebben. Toch verder wel veel verwantschap tussen de calibers.

Lang geleden dat ik deze gedragen heb. Het werd dus weer eens tijd :blush:

8 likes

De drie 6118-tjes die ik rijk ben. Allemaal min of meer dezelfde wijzers, zo lijkt het, terwijl er wel verschillen zijn in het ontwerp van de wijzerplaat. Edit: de rechter heeft nog het originele bandje :blush:

5 likes

8 likes

17 likes

:ok_hand: :ok_hand:

1 like

Heel mooi en lekker anders!

1 like

Dank jullie wel! Het was liefde op het eerste gezicht! :star_struck:

Ik ben benieuwd of mijn Lord Matic het hiernaast gaat uithouden. :face_with_peeking_eye:

2 likes