Vintage Seiko Only Deel II

11 likes

Van alle Seiko kleuren komt blauw bij mij het best over :blue_heart:

10 likes

Bezig geweest met fiets banden plakken, maar ook nog een mineraalglaasje polijsten van een Oriënt Bambino waar zomer '23 twee lelijke krasjes op kwamen tijdens de vakantie. Moest toen nog even wennen aan het structureel dragen van een horloge, was daar pas net dat voorjaar mee begonnen :blush:

Vanwege het gespetter (water en polijstpoeder op een batterijboormachine) heb ik dan even helemaal geen horloge om. De Bambino is netjes geworden. Heb ook nog een blauwe Presage van Marktplaats met 2 behoorlijke krassen op het glas, die gaan we binnenkort ook wegwerken, heb nu de slag een beetje te pakken😁

5 likes

Dit kast type is zo Wu en Wabi tegelijk, hier wordt ik helemaal wild van… en toch geeft t rust. Heb er (niet geheel toevallig) zo eentje mee genomen op vacance. Dus die laat ik morgen in de flesh nog wel even zien. Moet zeggen dat de kastpoten met dat leer wel erg mooi aftekenen. Chapo :tophat:

Net binnen. Blij mee. Nu nog ergens laten checken op waterdichtheid en misschien een nieuwe batterij. Curved rubber bandje ligt al klaar, morgen er eens omleggen.

6 likes

Ik heb net deze LQ gekocht in Japan. Had al een poosje m’n ogen open voor een interessant model om optisch op te lappen. Zag deze op JDirectItems Fleamarket voorbij komen en besloot de gok maar te nemen.

Vind 'm optisch lang niet slecht, ben benieuwd wat ik daarvan maken kan. Originele band is een plus. Volgens de beschrijving loopt het ding sinds een batterijwissel in 2023, op de foto’s verloopt de secondewijzer - meer dan dat kan ik niet weten.
Heb al wat spullen klaar voor verzending daar, dus versturen is “gratis”. Het lijkt me geen gekke koop voor €32,- ex invoeren?

Ik zoek nog wel info over hoe het ding uit elkaar te halen.

Dat zou ik ook graag doen, ook nog wat uitzoekwerk. Tips etc zijn welkom!!

8 likes

De essentie van hoe ik het gedaan heb, is eerst het glas vlak schuren: goede kwaliteit schuurpapier op een strakke vlakke ondergrond leggen. Met de hand schuren totdat de diepste krassen zijn verdwenen. Ik gebruikte eerst korrel 240, toen 400 en tenslotte 800. Daarna polijsten met een vilten polijstschijf op een boormachine, met polijstpoeder en water, dat was een setje van amazon voor het polijsten van glazen autolampen.

Het vasthouden van het vlakke glas is een uitdaging; ik had het geluk dat het circa 0.5mm uit de lunette stak, waardoor ik het glas gewoon kon polijsten terwijl het in de kast gemonteerd was. Als de lunette het schuurpapier zou raken moet je het glas op een andere manier vasthouden tijdens het vlak schuren en polijsten.

Na het polijsten het glas wel even demonteren en alles goed schoonmaken, dat poeder zit anders echt overal.

1 like

Toch zie je het altijd als mineraal glas geplijst is. Om het echt goed te krijgen is het toch gewoon het glas vervangen.

1 like

Idealiter natuurlijk het glas uit de bezel, maar dat moet maar net een haalbare optie zijn/blijken.
Maar schuren met schuurpapier werkt dus? Dat is al een meevaller. Polijsten is dan stap 2. Denk dat dat een kwestie is van geschikte materiaal.

Misschien ook een optie maar alleen als het ding goed functioneert en het staal weer spik en span wordt. Heb ook geen goede/geschikte tools. Bij m’n SKX een lagerpers gebruikt, dat werkte eigenlijk prima :speak_no_evil:

Het wordt een avontuurtje :slight_smile: Eerst maar eens kijken hoe het horloge eenmaal in de hand daadwerkelijk is, maar het levert in elk geval een hoop voorpret op!

Blij met deze nieuwe aanwinst!

16 likes

Leuk ding! Ken jij het verhaal achter de Sony vermelding?

1 like

Wat ik begreep na even Googlen was dat er enkele keren een batch horloges zo gemaakt is, die cadeau werden gegeven aan Sony employees.

Heb ook wel eens een Canon gebrande Seiko gezien😊

1 like

Dit is mijn Sony branded Seiko Sportsmatic uit mei 1965. Dus nu 60 jaar oud…

12 likes

Ziet er ook nog buitengewoon fraai uit!

14 likes

De plexi gepolijst. Wat onwaarschijnlijk mooi is dit horloge bewaard gebleven die 54 jaar. Lijkt wel vorige week nieuw gekocht. Het bandje dat erbij zat was ook nog erg goed, en draagt zeer fijn. Een topper in mijn bescheiden collectie die ik nooit meer weg doe :heart_eyes:

17 likes

Mooi die Sony Seiko, hier een GQ met een prachtige overgang van de facetten zoals de meester Taro Tanaka het bedoeld heeft. In zijn Grammar of Design.

15 likes

Toch lekker ook in het goud :ok_hand:

1 like

Ik doe gezellig met je mee!

12 likes

6309-7290 small Suwa (aug ‘82)

9 likes