Sinds vandaag mag ik ook hier meedoen!
Mijn eerste vintage horloge, moest een Seiko zijn. Ik heb nog heel veel te leren maar de hobby is nog jong dus tijd genoeg. Heel blij met deze Seikomatic-R 8305-8010 van 1967. Heel mooie staat voor zijn leeftijd, ben er erg blij mee!
Veel plezier van je nieuwe oude - en hier op 't forum natuurlijk ![]()
Goede keuze, en ik zie nog twee lege slotjes… Daar kunnen ook nog vintage Seiko’s in. Die kun je nooit genoeg hebben. Kijk maar naar mij…
(zo overdreven hoeft het dan ook weer niet)
Het doosje zit nu gevuld met andere horloges, maar er bestaan gelukkig grotere doosjes😂
Ja, dat excuus had ik in het begin ook. Intussen zijn het al 14 horlogeboxen vol met horloges… En dan tel ik nog niet mee, wat er nog in de lades ligt om opgeknapt te worden.
Leuke collectie al hoor. En laat je niet gek maken door hf, seiko is een prachtmerk.
Zeker, en een merk met een lange historie. Ze bestaan al sinds 1881, en sinds 1895 maken ze horloges, en hebben sindsdien altijd wel een voortrekkersrol gehad in de innovatie van horloges. Als je bekijkt, wat voor mijlpalen ze hebben gezet… Best indrukwekkend. Er zijn merken, die nu hoog aangeschreven staan, maar minder gepresteerd hebben.
En in house.
Hier nog wat groeten van zijn oudere neefjes, de Seikomatic Slimdate, en ook een jonge neefje, een Seikomatic-R 8305-0020
Tegen wie zeg je dat?
![]()
Ik kan tussen meer dan 100 verschillende Seiko’s kiezen… Dus is er altijd wel iets van mijn gading, wat ik dan wil dragen…
Vandaag was dat deze Seikomatic SelfDater J13060 met SD-wijzerplaat.
Maat je bullseye Seiko is ook wel heel mooi!
Ik zei het tegen mezelf, maar ik besef dat ik niet in jouw schaduw kan staan
niet qua kennis van Seiko’s historie, maar ook niet qua grootte van mijn collectie ![]()
Ik ben nu twee jaar bezig met deze nieuwe (maar eigenlijk heel oude hobby), en ik koester mijn kern-verzameling van ca 12 7005-jes die allemaal ontzettend mooi zijn. Eigenlijk hele gewone horloges, geen hele creatieve, gekke of speelse ontwerpen, maar gewoon héél goed ontworpen mooie normale every-day horloges.
Daarnaast ben ik gek op m’n Lord Matics, een Advan, een leuke groene 5-actus, de supercreatieve hippe tak zeg maar. En een “Alarm-brownie”, en een 6139 (beide gemaakt in m’n geboorte maand), ik hou absoluut van technische complexiteit.
En nog een prachtige set van 3 dezelfde vroege jaren '80 vijfjes (7009-3040) in wit, goud en blauw… Enkele mooie jaren 60ers waaronder een 66-handwinder die echt heel mooi is geworden na liefdevol opknappen, een Business A in restauratie en ook ca 7 recentere (na 2000) Seiko’s. Mooie Presages, een Alpinist… Allemaal waanzinnig blij mee.
Ik realiseerde me net dat ik niet goed weet waar ik met mijn collectie naar toe moet. Hou van complicaties, zou bijv. ook nog wel een 7015 flyback chrono willen… Hou ook enorm van horloges met rust en evenwicht in het ontwerp. Maar ook van LM’s met sprankelende wijzerplaten en facetglas. ![]()
Maar met ca 45 horloges is mijn grens een beetje bereikt qua grootte vd verzameling. En mijn grail watch is een GS Spring Drive… daar spaar ik voor. Dus ik moet ook niet voor elke mooie LM of KS vallen. Laatst kocht ik toch weer een mooie houten doos met 12 plaatsen. Er zijn misschien 3 of 4 Seiko’s die ik nog zou kunnen verkopen. Heel mooi, maar ik draag ze het minst. De rest hou ik omdat het opknappen bijvoorbeeld echt supergoed gelukt is, veel moeite kostte en ik echt van die dingen ben gaan houden. Of omdat ik ze vaak draag omdat ze zo mooi zijn.
Het meest boeien me toch de mooie intense kleuren van de jaren '70 Seiko’s, en de sprekende, evenwichtige of juist sprankelende ontwerpen. En heb wel een zekere voorliefde voor een duidelijke cijferring/bulls eye idd ![]()