Mooi hoor! Ongeveer zelfde maten als de prachtige sbcm023? (Die zie ik hier overigens nog maar weinig voorbij komen!)
Nee, is wel stukje groter. Volgens mij is die 39mm, deze 42mm
Ah, deze ziet er op de foto geen 42 cm uit. Scheelt weer, hoef ik niet te gaan zoeken!
Vandaag m’n opgelapte Lord Quartz om de pols:
Ben aan het dubben of ik deze wijzerplaat ervoor ik de plaats zou doen:
En/of een wissel naar deze kast & band combi. Was nooit zo’n fan van kasten met “gesloten” lugs, maar de passing en combinatie met deze band is wel erg fraai:
Het uurwerkje van de donor ging met een nieuw batterijtje niet tikken. Jammer maar niet onverwacht. Dus ik moet toch een keuze maken ![]()
Gaf het uurwerk ook geen puls? Kun je meten met een Quartz tester. Als er een puls is, dan is vaak het uurwerk nog wel te redden.
Ik heb geen tester dus heb geen idee
Ik heb het horloge gekocht als niet-functionerend, maar had de stiekeme hoop dat een verse batterij een oplossing zou zijn. Ondanks dat er veel troep tegen/bij de pakking zit vond ik het uurwerk op zich redelijk fris ogen. Er zit alleen wel wat stof in, dat zie je links naast de spoel:
Dus misschien is 'ie mechanisch niet fris. Als het eenvoudig te testen is, kan ik daar wel een keer achteraan. Zou wel leuk zijn als het werkt!
Zoek eens bij Aliexpress naar een QD-20 quartztester. Die kost niet de wereld, maar je kunt er prima een quartzhorloge mee testen. Het heeft natuurlijk niet de nauwkeurigheid van professioneel apparatuur, maar voor een groot deel van de horloge hobbyisten is het een heel goed hulpmiddel.
Inderdaad niet een wilde uitgave, maar voor ongeveer hetzelfde geld heb ik mogelijk een lopend uurwerk. Punt is natuurlijk, stel dat 'ie nog zou kunnen functioneren met werk, dan kan ik er zelf nog steeds weinig mee ![]()
Maar belangrijk punt uit je opmerking is dat er iets te testen valt, dus ik kan ook kijken of dat in de omgeving kan. Het is ook wat zonde om een uurwerkje af te schrijven zonder iets beter te kijken.
Wauw, wat is die in een mooie staat!![]()
Ik geniet van deze mooie klassieker😊 in mooie staat ook, band en kast moeten nog een beetje schoongemaakt worden maar zijn wel in mooie conditie, vrijwel zonder krasjes.
Deze hele dag al deze mooie 7005-8000 uit '71.
Onderwijl probeer ik een oude Sportsmatic 6601B uit '64 lopend te krijgen. Zo op het eerste gezicht mankeert er niets aan, en toch is de amplitude maar laag, vanuit de ruststand zwaait de balans hooguit 100⁰ uit naar beide kanten. Dat kan ik zien want het is een tweearmige balans en de arm zwaait steeds net voorbij het lager van het anker. De ankerbrug zit bij de 6601 (ook bij de 66) maar met 1 schroef vast, en ik zag dat hij niet mooi vlak lag; er bleek een stofje of iets dergelijks onder te liggen. Toen ik dat weg had liep hij überhaupt voor het eerst. En de balans lagers heb ik prima schoongemaakt en geolied: zonder anker gemonteerd swingt de balans meer dan anderhalve minuut als ik hem met het puffertje een zetje geef.
Update: nu meer dan een uur later loopt hij heel mooi. De balans zwaait ver uit, en de spiraal “ademt” mooi. Blijkbaar heeft de radertrein de olie een beetje opgepakt. De ankerpaletten heb ik nog niet geolied, die 941 moet ik nog bestellen. Krijg met schone droge paletten vaak al een mooie gang …