Vintage Seiko - Radium??

Ik zit hier even met veel vraagtekens. Ik heb een Seiko gekocht, die volgens de nummers vanaf de jaren 90 stamt. Voor de zekerheid heb ik toch de Geigenmeter naast het horloge gelegd. Soms loopt deze tot zelfs een waarde van 0,3 op om vervolgens weer naar normale waardes te zakken.Dat zou een teken van Radium kunnen zijn, want ik echter niet snap gezien de vermoedelijke leeftijd.

Kunnen de Seiko kenners onder ons een inschatting maken van de leeftijd?

Kan iemand ook uitleggen hoe die rare schommelingen mogelijk zijn?

1 like

Achtergrond straling denk ik. Deze is véél te nieuw voor radium.

't horloge is niet origineel dus over de leeftijd is weinig te zeggen.

Waar maak je dat uit op

uit de verschillende onderdelen die niet met elkaar matchen. Lijkt ook relumed.

Zit een verkeerd deksel op.

Wijzerplaat is idd voor een kaliber 7009. En erg veel ruimte om de indexen heen.

Maar als je naar de plaat kijkt, over welke periode praten we dan?

Relumen zullen ze toch niet met Radium doen lijkt mij?

1975-1996 (volgens Google)

Ik heb de foto ook even door Google gehaald, het rare is dat je dan hetzelfde horloge tegenkomt alleen dan met het juiste kalibernummer (7S26) op de dial

Ik heb ook even ChatGPT erbij gepakt. Ik probeer die tijdelijke waarde van 0,3 te verklaren

En andere wijzers

Wijzerplaat zou dan eigenlijk ook niet kunnen vanwege de jaren dat dit uurwerk (wat op de wijzerplaat staat) gebruikt is.

Ja oké. Maar ongeacht de mogelijkheden kom je wel uit ver na de jaren 60….Toen zijn ze gekapt met Radium

Het antwoord is al gegeven, het is heel weinig omgevingsstraling op jouw meter.

Mooie wijzerplaat, gaaf met die Arabische datum erbij.

Ik had begrepen dat die niet boven de 0.2 mag komen

Maar die achtergrond straling mag niet boven de 0,2 komen had ik begrepen

Kijk anders ff in het radium draadje. En hoe duur een wetenschappelijke geeikte radium detector is. (0,2 of 0,3 is m.i. niet zo relevant.

https://www.horlogeforum.nl/t/radium-veiligheid-detectie-enz/

1 like

Als je zo veel fluctuaties in je metingen ziet, heb je waarschijnlijk te maken met foutjes in je meetinstrument.

0,3 millisievert is heel laag. Achtergrondstraling is misschien 0,2. Dus je zou zelfs kunnen beargumenteren dat het in de foutmarge ligt.

Folkert weet vast meer :wink:

1 like