Vintage Seiko - Radium??

En andere wijzers

Wijzerplaat zou dan eigenlijk ook niet kunnen vanwege de jaren dat dit uurwerk (wat op de wijzerplaat staat) gebruikt is.

Ja oké. Maar ongeacht de mogelijkheden kom je wel uit ver na de jaren 60….Toen zijn ze gekapt met Radium

Het antwoord is al gegeven, het is heel weinig omgevingsstraling op jouw meter.

Mooie wijzerplaat, gaaf met die Arabische datum erbij.

Ik had begrepen dat die niet boven de 0.2 mag komen

Maar die achtergrond straling mag niet boven de 0,2 komen had ik begrepen

Kijk anders ff in het radium draadje. En hoe duur een wetenschappelijke geeikte radium detector is. (0,2 of 0,3 is m.i. niet zo relevant.

https://www.horlogeforum.nl/t/radium-veiligheid-detectie-enz/

1 like

Als je zo veel fluctuaties in je metingen ziet, heb je waarschijnlijk te maken met foutjes in je meetinstrument.

0,3 millisievert is heel laag. Achtergrondstraling is misschien 0,2. Dus je zou zelfs kunnen beargumenteren dat het in de foutmarge ligt.

Folkert weet vast meer :wink:

1 like

@fdpg1963

@Lexx heeft me al een PB gestuurd. Bij radiumverf zou het dosis tempo continu boven de achtergrond zijn.

1 like

Ja dit zijn gewoon fluctuaties.

1 like

En daarmee bedoel je een vast getal boven de 0.2 en niet zoals in mijn geval dat het steeds veranderd?

Ja als je radiumverf hebt gaat ie echt wel minimaal boven de 0,5 maar meestal zijn het echt wel enkele usV/h.

1 like

Het enige, wat iets zou kunnen verklaren, is dat er wijzers gebruikt van voor 1963, die te herkennen zijn aan de vorm van de lumen. Deze wijzers werden gebruikt voor de sporthorloges van Seiko in die tijd (Seikomatic, Alpinist, etc.)
Maar bij mijn weten maakte Seiko toen al een tijdje niet meer gebruik van radium.

Waar heb je het horloge gekocht? Niet toevallig uit Oekraïne of Japan? (Kiev/Fukushima)

Horloge komt uit België. Maar deze wijzers horen dus ook niet bij dit horloge begrijp ik? Uit welk tijdperk komen deze ongeveer?

Ik heb trouwens een retourzending aangevraagd. Het horloge zou volgens de advertentie in heel goede staat zijn. Nu blijkt het horloge uit verschillende onderdelen te zijn opgebouwd en loopt volgens de timegrapher voor geen meter

2 likes

Catawiki?

Goede keuze denk ik.

1 like

Vinted

1 like

goede keuze idd, succes :+1:

1 like