Vintage seiko’s geërfd

Hallo horloge forum ik heb van mij overleden opa horloges geërft, waarbij een heleboel seikos waaronder 1 grand quarts
maar die licht bij de jewelier om een nieuwe batterij in te doen

en een paar seikos SQ, daar heb ik vandaag nieuwe batterijen in laten zetten, en een seiko chronograaf

aan jullie de vraag weten jullie wat voor een horloges dit zijn want ik ken ze niet en als jullie het weten zouden jullie mij dan info sturen in dit topic? Maar alle info over deze horloges zijn welkom ik ben echt erg benieuwd wat dit voor horloges zijn! :smiley:

13 likes

9 likes

deze licht bij de seiko juwelier ad

12 likes

Je kan makkelijk de referentie terugvinden. Gebuik google of bv de app watch.ID

Van je laatste foto geeft watch.ID het volgende

3 likes

Mooi exemplaar!

1 like

ah waar kan ik watch id vinden die app :smiley:

Mooie Grand Quartz!

1 like

Mooi setje
:+1:

1 like

Gewoon in je appstore. Zowel op android als ios

5 likes

Opa had smaak :ok_hand:

4 likes

Wat een mooie horloges Elijah. Leuk om te zien dat het horlogevirus al zo lang in de familie zit! Ik kom ze graag in het echt bewonderen binnenkort!

2 likes

Gecondoleerd met je verlies

2 likes

Uit nieuwsgierigheid: Heb je in PB ooit een langere reply gekregen op je vraag? Ik zocht naar Grand Quartz en kwam dit topic toevallig tegen:

In 1969 lanceerde Seiko de eerste quartz in volle productie. Dat was een wereldprimeur. Deze Seiko Astron was wel verschrikkelijk duur, je betaalde op dat moment net zo veel voor een quartz horloge als voor een goeie middenklasse auto.

Seiko is vervolgens in de jaren zeventig helemaal los gegaan op de best mogelijke quartz horloges. Grand Seiko werd in de motteballen gelegd ten faveure van Grand Quartz, maar ook King Quartz en de Lord serie bestonden nog. Er werd geëxperimenteerd met dubbele quartz oscillatoren, en er werden diverse uurwerken in diverse graden op de markt gebracht.

De twee horloges van je grootvader zijn dus uit deze late jaren zeventig periode, rond 78-80. Seiko maakte toen excellente quartz horloges, en de race naar de bodem was nog niet ingezet. Ter illustratie: Zelfs Rolex waagde zich aan de Oysterquartz, wat een unicum is in hun geschiedenis. Dit zijn dus quartz horloges met kalibers die gemaakt zijn om nog te servicen.

Nu zijn dit geen Superior of Twin Superior quartzen, maar evengoed had je grootvader smaak op het gebied van z’n horloges. Dat waren toentertijd liefhebbers-aankopen. De SQ horloges waren de meest normale, die doen +/- 15 sec per maand, net als een gewone quartz vandaag.

De Grand Quartz die bij de juwelier lag is echt een bijzondere, want daarop zie je het Twin quartz logo. Grand Seiko was in de jaren zesig opgericht, samen met King Seiko, om de Zwitsers te onttronen op de chronometrie wedstrijden, wat Seiko uiteindelijk ook lukte, dus accuratesse was bij Grand Quartz een ding.

Deze Grand Quartz mocht dus maar +/- 10 seconden per jaar afwijken, en is een voorloper van de Grand Seiko’s zoals die er nu zijn. High accuracy quartz met bijzondere wijzerplaten, meer Grand Seiko dan dat wordt het niet

8 likes