Vintage Seiko - the missing millimeter

Die wil ik ook - was mijn reactie bij het zien van de vintage Seiko 6138-8021 die 2006 aka Peter onlangs voorstelde. Alleen dus even oppassen voor die ovale O in het logo. Dus wat doe ik: even een uitsnede maken van zijn foto en die over de foto leggen van de Seiko die in Engeland op mij ligt te wachten.

Hierboven die van Peter.

En deze hierboven is voor mij bestemd. Klopt helemaal, precies gelijk. Maar dan komt de twijfel. Hoe zit het met de 6138-8021 die J.Haringsma even verderop in het draadje liet zien? Even op elkaar passen.

Dan lijkt de O van Haringsma hierboven ineens een stuk ovaler dan die van Peter. Even verder googlen. Nog vier exemplaren gevonden met een logo dat zeker 1 mm langer is…

Kan iemand even roepen welke het goede logo is?

In totale verwarring,

Horolovar

ik zou het je niet kunnen vertellen, maar ik heb mijn 6138-8020 er eens bijgepakt en nou ben ik ook helemaal in verwarring…

De “O” is duidelijk ovaal, dus dat moet OK zijn, maar d’r zijn toch nog meer rare dingen op deze plaat te zien… :S :S :S

Paul

Leuk gephotoshopt, maar hopelijk sneeuw je met dit geintje niet mijn vraag onder - ik wil echt graag weten hoe het zit.

Horolovar

Die logo’s onderaan zijn sowieso groter, ook horizontaal…

Klopt, het zit 'm in elk geval niet alléén in de o.

Horolovar

Wat een dilemma.

Maar dat is niet de Seiko van Haringsma de 3e maar de 5e van boven.

Ik zal kijken of ik dat linkje nog kan vinden over de ovale O.

Stom, verwisseld… dat illustreert mijn verwarring wel. Ik zal ze even omdraaien.

Horolovar

Horolovar hier is het linkje over de ovale O:

http://forums.watchuseek.com/showthread.php?p=258515#post258515

Er staat slightly oval ik denk dat we wel goed zitten.
Ik heb ronde O gezien die heb ik links laten liggen.
Die jij hebt laten zien zijn wel erg ovaal.
Ligt dat niet aan de foto?

De twee seiko’s die in de genoemde link voorkomen, ook meteen maar even aan mijn methode onderworpen.

en deze

Dat het niet aan de foto’s ligt, zie je aan de blauwe lijnen die ik heb getrokken, bijvoorbeeld ten opzichte van de onderste subdial. Bovendien: in de ‘korte’ versie eindigt de o van Seiko daar waar de p van chronograph begint. In de ‘lange’ versie eindigt hij waar de h van …graph begint.

Horolovar

Je hebt trouwens de Seiko 6138A heeft 17 of 21 jewels en je hebt 6138B heeft 17, 21 of 23 jewels.

Deze 2 calibers zitten beide ook in “ons” model weet jij welk caliber er bij jou inzit?
Kan het verschil in opdruk hier mee te maken hebben?

Verder zag ik dat jij het had over model 8021 ik heb echter model 8020.
OF
misschien dat er onderling tussen deze 2 series verschil in de opdruk zit.

Trouwens goed speurwerk van jou…Ik hoop dat we er uit komen.

Kijk eens naar de S Die is op het ene model hoger (boller) dan op het andere op de eerste twee foto’s zie je het heel duidelijk. Dit zijn volgens mij aftermarket wijzerplaten.

Eerlijk gezegd vind ik het steeds moeilijker worden.
Want als ik na je eerste posting kijk met die 6 foto`s zie ik dat de onderste foto een compleet andere wijzerplaat heeft.
De bovenste subdial lopen de streepjes door, de onderste subdial missen de cijfers 60-40-50 er zit geen kader om de dag/datum en het woordje automatic staat niet recht onder chronograph.

En als je heel goed kijkt is geen 1 wijzerplaat dezelfde.
Die van mij en jou zit ook verschil.
Van mijn tachymeterschaal zit het cijfer 90 voorbij de index 8 uur,bij die van jou zit hij er iets voor.
Streepjes van de minuten zijn ook langer van mij.

Zoek de verschillen zou ik zeggen.