Vintage Silvana, iemand meer info?

Laatst is het horloge van mijn (inmiddels al wat jaren overleden) opa boven water gekomen, een Silvana. Ik ben benieuwd naar de geschiedenis hiervan.

Er staan ongeveer 10 inscripties op de binnenkant van de deksel met een vroegste datum van 10-10-54. Het lijkt dus goed onderhouden en lang gedragen te zijn. Op het deksel staat daarnaast oa een icoontje van een eekhoorn.

Online is er niet veel te vinden over dit horloge, en het merk Silvana ook niet veel. Is er iemand die hier meer over kan vertellen? En welk uurwerk er is gebruikt?

De fotos:

5 likes

Uurwerkje lijkt me een Peseux. Welke precies weet iemand anders wellicht wel. Goede middenmoot.

Edit - kan ook een AS zijn.

Horloge zal tweede helft jaren '40 zijn denk ik, eerste servicebeurt '54 kan heel goed. Heeft nog geen Incabloc, wat vanaf eind jaren '40 toch wel de norm werd.

Volledig 14K kast had je waarschijnlijk al bedacht. :slight_smile:

3 likes

Dank! Dat er geen incabloc in zit was me inderdaad opgevallen, vanaf wanneer dat veel gebruikt werd wist ik dan weer niet.

1 like

In het horloge merkenregister is Silvana vermeld:

Klik op plaatje voor méér scherpte
:slightly_smiling_face:

3 likes

Mooi erfstuk! Fraai gepatineerde wijzerplaat en een mooie combinatie van de dunne wijzers , de gouden opgelegde cijfers en de gouden kast. Uurwerk doet mij denken aan een variant op een Unitas 63xx Wehrmachtswerk. Kan alleen de vorm van de brug niet thuisbrengen.

Koesteren! Misschien een servicebeurt laten geven als dat niet al gedaan is.

1 like

Ik denk dat het een AS 1130 is… omdat er 1130 op het uurwerk staat? :thinking:

Lijkt niet 100% op het bijbehorende plaatje van Ranfft.
AS_1130

1 like

Mogelijk een latere versie (wel incabloc)?

Had ik ook al naar zitten kijken maar dat lijkt mij een totaal ander uurwerk. Kroonrad is veel groter, posities van de lagerstenen compleet anders, veel meer verschillen dan alleen de brugvormen :thinking:

1 like

Het nummer 1130 is volgens mij een Silvana uurwerkcode.
De zakhorlogeuurwerken van hun zijn ook altijd van een nummer voorzien.
Het uurwerk lijkt veel op een Eta 930.

930

3 likes

De 102 in hamer als goudmerkje duidt op Amez-Droz & Cie als de fabrikant van de kast.

1 like