Vintage Stopwatchen opbergen:Stopwatch-Kist gemaakt. DIY Resultaat!

Naast polshorloges ben ik ook gepassioneerd door stopwatches. Als race-fanaat kan dat ook niet anders, een leuke manier om voor een ‘kleine’ prijs stukken van topmerken te kopen. Maar natuurlijk heb je een plaatsje nodig om deze uit te stellen. En oplossingen zijn niet zo ruim te koop.

Een hele tijd terug een mooi kistje gekocht op de rommelmarkt voor een appel en een ei, met het idee er een stopwatchkist van te maken. Lang heeft het projectje op de backburner gestaan door herexamens maar nu die achter de rug zijn (en het resultaat echt wel meevalt) wat tijd gevonden om samen met mijn vader het projectje uit te voeren.

Is eigenlijk wreed simpel voor mensen met een klein beetje kluservaring, voor het stofferen heeft mijn vader vroeger nog boekgebonden en is den ouwe wel nog handig :wink:

Stap 1) Scoor een leuke kist op de rommelmarkt
Stap 2) Schuur de afschuwelijke hoogglans vernis eraf ,en haal de (koperen!) dekplaatjes eraf, met opgaande sterkte (heb 120 -> 240 -> 360 -> 600 gedaan), hij moet zacht als een baby poepje zijn
Stap 3) Dekplaatjes en scharniertjes polijsten.
Stap 4) Kist met bijenwas inboenen om te kleuren (kun je ook in oliën of terug vernissen)

Voor de inlay:


Unalit plankjes (omdat ze lekker licht zijn en niet splijten) op maat zagen (ik heb er 2 als top, 2 als bodem en 1 als dekplaat), en de 2 topplaten aan elkaar lijmen en de onderste 2 lijmen. Met een gatboor (of een frees als je dat hebt kan je gewoon een solide plaat MDF of iets dergelijks gebruiken) de diameter van de stopwatches uithalen en met een kleinere maat de topgaten uithalen.
Niets moeilijks aan gewoon goed meten. Dan dremelen we de gaatjes voor pushers uit.
Twee U-profieltjes uitzagen om als steun te dienen waar de plaat op rust.

Overtrekken twee aan twee en dan de platen op elkaar schroeven langs de achterzijde. Wij hebben een extra plaatje met een scharniertje op gezet zodat we de inlay onder een hoek kunnen stellen.

Resultaat:


Extratje, een paar fototjes van de bescheiden stopwatch collectie die momenteel bestaat uit:

2 Excelsior Parks (Slide en een 12 hour counter met seperate reset)
1 Gallet (met EP mouvement)
1 Junghans Meister met doosje en papieren
1 Heuer Rattrapante Decimal (Praktisch gestolen voor de prijs ik hem kocht, wist maar dat het een rattrapante was toen hij bij mij thuis uit de bus kwam :thumbsup: )
En 1 Omega Decimal

https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xaf1/t51.2885-15/e15/11326635_629336993869359_479921283_n.jpg

https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xaf1/t51.2885-15/e15/11419032_498434080322131_841360292_n.jpg

https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xpt1/t51.2885-15/e15/10932305_1411213419171622_1680296899_n.jpg

22 likes

Knap werk! (En mooie stopwatches…)

Heel gaaf! En mooie stopwatches! Ik hou er van!

Ziet er mooi uit, netjes gedaan!

Knap werk.
Mooie Heuer.

Mika

Fraai foedraal gemaakt voor je stoppers!

Heel mooi gedaan .

Een stukje huisvlijt om trots op te zijn!

Mijn beste,

Wat een nijverheid!!
Prachtig gemaakt!! Mijn complimenten. :+1:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Knap hoor! :+1:

Mooi kistje voor de nog mooiere stopwatches.
Bedankt voor het idee en de uitleg.

1 like

Prachtig!!!

Echt een mooi kistje, proficiat. Heb geen enkel verstand van stopwatches, maar vind m.n. de Junghans fraai. Mooie “industriële” wijzerplaat.

1 like

Ik vind het een van de mooiste stopwatch designs ooit.

Cool! :sunglasses:

+1!!

Prachtig ! ! !
Ik kan me voorstellen dat je daar driedubbel kan van genieten !
Véél leuker als je iets zélf in mekaar knutselt dan dat je er in de winkel zomaar wat euro’s tegenaan gooit !
Knap werk !