Ik ben al langer zeer gecharmeerd van de Tissot PR516 gl. Een prachtig vintage horloge die, misschien ook wel door de topics van @wbcoupe, die met zijn kunsten kansloze Tissots tot ware schoonheden wist om te toveren, een diepe indruk maakte.
Enige tijd geleden al één aangeschaft met een zilveren dial en geïntegreerde stalen band, die al in een hele nette staat was en waarbij een service voldoende bleek.
Maar kort geleden één aangeschaft in Duitsland, met “blauwe” wijzerplaat. Een Visodate Seastar, met iets smallere indices en een kast met lugs. Hier was wel meer werk aan. Kast, glas en band waren behoorlijk gekrast, indexring was smerig en het uurwerk liep slecht. Leuke uitdaging dus.
Gaandeweg toch wat probleempjes tegengekomen, zoals een beschadigde datumring :
een gebroken spiraalbevestiging (hoe krijg je dat voor elkaar?) :
en een vreemde substantie op de tussenring tussen het uurwerk en de wijzerplaat (deels opgeloste glaspakking?):
Waar vind je een nette datumring voor dit uurwerk? Ik had nog een Tissot donor uurwerkje, maar die datumring bleek te dik te zijn en paste niet. Maar gelukkig kwam @Climholland to the rescue. Hij heeft inmiddels een behoorlijke PR516 gl verzameling en gelukkig een donor met de juiste datumring, die hij belangeloos ter beschikking stelde. Top, Clim! Heel blij mee.
Uurwerkje heb ik geserviced en de genoemde mankementjes opgelost.
Toen was het nog even wachten op de rest van het horloge. @brodie had namelijk aangeboden de kast, band, indexring en glas onder handen te nemen en dat aanbod had ik met beide handen aangepakt. Ik had namelijk al gezien wat hij met een aantal eigen horloges had gedaan en ik was zeer onder de indruk van het resultaat. En ik werd niet teleurgesteld.
Wat hij voor elkaar heeft gekregen is echt bijzonder. De brush op de band en kast is geweldig, het glaasje bijna nieuw en de indexring is weer keurig. Wat ben ik hier blij mee. Kevin, super bedankt.
O ja, de wijzerplaat heeft in de jaren wat te lijden gehad, maar dat is wel de reden geweest dat ik deze Tissot heb aangeschaft. Ik heb een zwak voor objecten waar een “hoekje af is”.
Maar doordat dit een gezamenlijk projectje is geworden, is ie nog meer bijzonder.