De laatste jaren zijn de prijzen van vintage Omega horloges Booming. Nu zie je ook dat Enicar, Certina en Eterna enz. steeds hoger aan de prijs verkocht worden.
Vintage Tissot horloges uit de PR serie en de Seastars zijn nu nog voor aardige prijzen te koop. Maar zouden deze door de jaren heen ook hoger aan de prijs gaan, of zitten ze nu aan de top? Of zal het zelfs minder worden?
Ik heb verre van een glazen bol, maar ik vermoed wel dat de vintage tissot uurwerken meer en meer gaan gezocht worden, en daarmee ook meer waard gaan worden.
Ook ik heb helaas geen toekomstvoorspellende gave (hoewel ik wel bijna altijd gelijk heb ). Maar je hebt zelf al geconstateerd dat wat begon bij de ‘premium’ merken nu ook bij de iets minder ‘premium’ merken gaat gebeuren. Daarnaast is er natuurlijk gewoon de wet van de schaarste en is Tissot een merk dat door veel mensen leuk gevonden wordt. Dus, ik zeg ja, die prijzen gaan stijgen.
Als je kijkt hoeveel vaker de Tissot 516GL om maar even een model te noemen word aangeboden voor steeds iets hogere prijzen denk ik dat je dat zelf al beantwoord hebt.
Of wat te denken van een PR516 stainless met blauwe dial, wordt ook steeds gekker. Ik denk dat je gelijk hebt en ik heb het er al met een paar mensen over gehad. Als merken als Rolex, Omega, Longines en dergelijke te duur worden, gaan mensen vanzelf op zoek naar alternatieven.
Dan zie je dat er meer vraag komt naar de klasse er direct onder, maar wel met inhouse uurwerken en een nette afwerking, leuke geschiedenis en een mooi design (Enicar, Tissot en in mindere mate Certina, Cyma, Buren). Aangezien Tissot en Omega altijd nauwe banden hebben gehad en zelfs op sommige vlakken uitwisselbaar waren, is het niet zo gek dat er meer vraag naar Tissot komt. Je hoeft maar heel even te kijken naar een Seastar om te zien dat het een tegenhanger is van de Seamaster, zelfs de naam lijkt erop.
Tissot heeft alles wel mee: lange historie, vermengd met Omega en Lemania en zo. Vind zelf deze ook wel leuk: de Tissot 808. Geen kolomwiel, wel Lemania. Plus het uiterlijk van oude Omega Seamaster chronografen.
Ik heb een witte PR 516 GL die niet goed loopt en ik nog eens in orde moet laten maken. Een van mijn eerste aankopen in 2012. Dit design sprak me bij het begin van de hobby en nu nog steeds erg aan.
Ik merk ook dat Tissots redelijk goed verkopen, en verwacht ook dat ze in populariteit nog kunnen toenemen, en dat heeft niet in de laatste plaats te maken het simpele feit dat de uurwerken van Tissot van welleer (t/m jaren 70) gewoon echt heel goed was.
Ik denk overigens wel dat de waarde ook parallel loopt aan de manier waarop het merk bekend staat. Tegenwoordig vind ik Tissot op het randje verkeren van een interessant merk. Dan weer interessant met mooie klokken als de Powermatic 80, afgewisseld met mindere mechanische en quartz lijnen. Als deze trend zo blijft zal het wel goed komen met de vintage markt, maar ik hoop zelf dat ze niet in kwaliteit zullen gaan verlagen.
MIsschien ben ik ook wel een beetje nostalgisch. Ik heb een zwak voor de oude Tissot voor zowel zowel de styling, en het lef wat ze daarin soms vertoonden, en voor de degelijkheid. Vergeleken met vroeger is het merk toch echt wat minder geworden.