Waar tover je ze toch altijd vandaan? Heel gaaf om unieke horloges als deze te zien.
Vandaag binnengekomen, deze Tissot uit 1971.
Cal. 784-2. Ik kan alleen de naam van het model niet echt achterhalen op internet. Op een Poolse website kwam ik een vergelijkbaar horloge tegen onder de naam Tissot Airvac 6000 ?
Wellicht dat een andere Tissot liefhebber hier dit weet ?
Het fijne weet ik er ook niet van maar ik loop altijd met een grote boog om dit soort horloges heen, ik denk namelijk dat het geen echte Tissot is.
Tissot leverde in die tijd veel uurwerken aan andere fabrikanten, als Lanco, R.Jaquet, Jaquet Girard, etc. De nodige van dat soort horloges zie je tegenwoordig opduiken met een Tissot merkje op de wijzerplaat. Bij sommige is dat heel slordig gedaan en dus duidelijk achteraf erop geknutseld, bij anderen zoals de jouwe is dat niet zo duidelijk, merk staat er netjes op.
Maar het lijkt me verder een 1 op 1 kopie van dit horloge:
Echte Tissots zijn het in mijn optiek niet, ze hebben geen Tissot referentienummer en geen Tissot serienummer.
Een aantal van deze merken is later opgegaan in SSIH dus het is niet helemaal uitgesloten dat er in die tijd met medeweten van Tissot zulke horloges onder de Tissot merknaam zijn uitgebracht maar ik heb er nooit iets over kunnen vinden.
Dank voor jouw uitleg, Wilko.
Goede les weer voor mij.
De wijzerplaat leek heel erg op die van een T12, dus ik dacht dat dit een soort impopulaire variant was .
Vind het alsnog een leuk horloge, maar had liever gehad dat het een ‘echie’ was
Klopt, hij heeft inderdaad wel wat overeenkomsten met de 70’s T12.
"In 1964 due to challenging business conditions the Lanco company joined a conglomerate of watch manufacturers called Schweizerischen Gesellschaft für Uhrenindustrie A.G. (SGU). However, this did not solve all the difficulties and, in 1965, the company was sold to SSIH.
After the takeover of the Langendorf Watch Company by SSIH, watches with the Lanco brand name were made with the same movements as found in Omega and Tissot branded watches.
Production at Langendorf ended in 1973 and the factory was replaced by a shopping centre, but the Lanco name lived on, it is now owned by The Swatch Group".
Dat is ongeveer wat ik zei, dat Lanco’s voorzien waren van Tissot uurwerken. Maar er staat niet of die vervolgens ook weer onder de Tissot naam verkocht werden
Goedenavond Tissot liefhebbers!
Vanavond de PR100 maar eens omgedaan, er zit een erg mooie en comfortabele band om van olifantenleder.
Tof ding. Wat ik een leuk detail vind aan dit model is dat ze de datum recht gezet hebben op 4 uur, zoveel mooier dan die lelijke scheve datums.
Zie je vrijwel nooit meer tegenwoordig.
Dank! Ja dat is zo, dit staat zeker beter. De lunet heeft ook een afwijkende vorm en voor een ouder horloge is de diameter top.