Toen ik begon met verzamelen was ik ook van plan alles te gaan poetsen. Intussen zoveel jaar verzamelen verder loop ik met een boog om alles heen waar de polijsttol overheen gegaan is; je ziet het vrijwel altijd; de mooie scherpe lijnen gaan eraan. Ik laat het zo veel mogelijk origineel.
Ok, ik knap nog wel eens een compleet verweerde verchroomde kast op, maar ook die polijst ik niet volledig tot hoogglans. Horloges waren vroeger veel minder glanzend, zeker stalen en verchroomde kasten waren vrij mat. Vergulde horloges glansden wel wat meer.
Ik begrijp, wat je bedoelt. Ik heb hier een oude Omega uit 1930 liggen. In die tijd had Omega nog niet zo’n goede naam qua kwaliteit, en gebruikten ze soms kasten, die echt minder waren. Zo’n kast heb ik dus ook… De chroom valt er vanaf, en het ziet er gewoon niet uit. Ik denk er daarom over om de kast te laten verchromen, maar dan niet zo glanzend als tegenwoordig het gebruik is. Dat is nog steeds mogelijk.
Polijst ook niet echt, even over de borstels doe ik wel daarbij blijven de kleine krasjes wel zichtbaar wat ook de bedoeling is, ook de scherpe randjes moeten intact blijven. Maar lekker opfrissen dat bedoel ik eigenlijk als ik praat over, even over de polijstborstels halen.
Elke keer dat je polijst haal je toch materiaal weg, zeker als je machinaal polijst. Wat @VmaxNL zegt, even met de hand een zachte doek met een fijne poets erover vind ik meer dan genoeg om de boel wat op te frissen.
De doek, ik daarvoor gebruik, zit zo vol met poetsmiddel, dat ik er niets meer op hoef te doen…Maar werkt als een dolle. Even met die doek over een horloge, en het vuil is weg. Dan even met een schone doek weer opwrijven, en dan is het al klaar.