Beste medeforummers, mogelijk is over dit onderwerp al eens een item geweest, maar ik heb het niet kunnen vinden. In mijn zoektocht naar vintage horloges kwam ik ook diverse Ebay bronnen in India tegen (zie bijv. watchdot). Ze adverteren allemaal met ‘genuine vintage watches’, meestal volledig gerestaureerd, o.a. nieuw geschilderde wijzerplaten in vaak opvallende kleuren. Het merkwaardige is dat al die horloges, of het nu om Omega, Tissot, Favre Leuba of andere merken gaat qua vorm en grootte vrijwel identiek zijn. Het lijkt alsof ze een aantal horlogekasten hebben gekocht, die kunstmatig wat hebben verouderd, een waarschijnlijk wel echt ouder uurwerk geplaatst en vervolgens een passende wijzerplaat hebben geschilderd. Of ben ik nu te negatief? Ik heb me zelf ook laten verleiden zo’n horloge te kopen. Het uurwerk, een Favre Leuba twinpower is m.i. echt, maar de rest is zo nep als maar kan zijn. Zijn er andere (betere of nog slechtere) ervaringen op dit terrein?
Groet Roelof en je zult begrijpen dat ik vanavond bij mijn smoking deze nepper niet ga dragen. Dan maar liever een ‘echte’ Parnis.Goede jaarwisseling allemaal!
Mijn ervaring is dat ze oude horloge opknappen, vooral door de wijzerplaat opnieuw op te maken. Dat de rest namaak zou zijn is niet mijn ervaring en lijkt me ook onwaarschijnlijk, dat is duurder dan het origineel.
Ja, dat klopt, deze verkopers staan op de Engelse Ebay.
Het was mij ook al opgevallen dat veel van deze horloges de zelfde kast hadden.
Misschien hebben ze in India kleine bedrijfjes, die zich bezig houden met het opknappen van horloges.
Groeten, Chris.
Het is wel opvallend dat ze bijvoorbeeld vooral veel Feuve klokjes aanbieden. Maar zo te zien zijn het in elk geval originele uurwerken en ze geven altijd dat ze de kast hebben gepolijst, soms zodanig dat het logo totaal weggevaagd wordt, ze zien het liever glimmend en krasvrij dan met een zichtbaar logo
Ik heb wel eens een erg mooie Rado, die prima loopt gekocht van een Indiase Ebayer. Doen als je zin hebt ééns een gokje te wagen. Want dat is het. Als de wijzerplaat geverfd is zetten ze dit er doorgaans bij: “dial redone” of iets in die trant. Je kan ook naar de de andere horloges op de lijst kijken. Staat daar “dial not redone”, dan kan je er van uit gaan dat als het er niet bij staat en de wijzerplaat een beetje een rare of te mooie kleur heeft de wijzerplaat geverfd is.
Grt, Frank