Vintage Ulysse Nardin / Corum adviesvraag

Hallo vintage kenners. Als een soort museum curator beheer ik mijn eigen bescheiden horloge collectie. Om het mezelf moeilijk te maken verzin ik af en toe een nieuwe spelregel. De laatste in die reeks is dat ieder merk maar met 1 exemplaar vertegenwoordigd mag zijn. Dat betekent dat er 2 omega’s en een seiko het veld moeten ruimen. Ja sorry het is niet anders.

Zie hier de huidige collectie.

Een waardige vervanger voor de handwinder Seamaster zou een Ulysse Nardin high beat uit de vroege jaren 70 kunnen zijn. Mooi merk en high beat. 2 vliegen in 1 klap.

En als vervanger voor de TV kast Seiko LM zijn er best veel opties. Mijn oog viel op Corum. Ook een rechthoekig horloge. Andere prijscategorie, dat dan weer wel.

Ooit heb ik harde lessen geleerd. Werd verliefd op het dashboard van een Lancia Beta en kwam er pas later achter dat er bij iedere rit ook daadwerkelijk een aantal van die lampjes aan gingen. Geen gelukkige combinatie als je zelf 2 linkerhanden hebt.
lancia
Vandaar deze vraag: Zijn vintage horloges van Ulysse Nardin en Corum voor een beetje voor een schappelijke prijs te onderhouden. Gebruiken ze gepimpte uurwerken die verder vrij gangbaar zijn of is het eigen maaksel waar ik als niet handige verzamelaar beter ver vandaan kan blijven?

Ik ben benieuwd naar jullie deskundige visie.

17 likes

Mooie collectie…:+1:

thanks, ben ook best tevreden met de tussenstand :sunglasses:

Mooie collectie :ok_hand: Ik zou me niet zo druk maken over beide. Mits onderhoudsbeurt recent uitgevoerd. Een high beat horloge is gevoeliger voor onderhoud bij veel dragen. In jouw geval zou ik me daar niet druk over maken.
Welke tweede Omega wil je wisselen. Lastige keuze lijkt mij. De dynamic is bijzonder vormgegeven en de Pre-Bond heeft natuurlijk ook een verhaal.

1 like

prima tip. dank!
Ik hou voorlopig de dynamic. Die is belangrijker voor het rijtje ‘kleurrijk en funky’ dan de pre bond voor ‘de afdeling’ duikers. Daarnaast is de pre bond een quartz en eigenlijk wil ik alleen horloges met batterij als dat echt niet anders kan (led / stemvork). Maar stiekem ga ik hem wel missen vrees ik. #luxeprobleem

1 like

Net zoals bij de

De lampjes ook weer uitgingen als je ze maar lang genoeg negeerde zullen de horloges ook wel de tijd blijven weergeven, ook al is dat maar 2x per dag juist :sweat_smile: de algehele sfeer is niet uit te wissen.

1 like

Ach ja, domme keuzes leveren wel leuke verhalen op. Zo mag ik graag vertellen dat ik enkele maanden met afgeplakte controlelampjes heb rondgereden (de keren dat de auto me liet staan heb ik verdrongen)

3 likes

Fraaie collectie en ik ben voorstander van zowel de Corum als de Ulysse. Niet voor de hand liggende keuzes, maar zeker die Ulysse Nardin is erg mooi. Onderhoud zal geen probleem moeten zijn. Zijn geen heel exotische uurwerken

1 like

Kan je niet de dynamic dumpen hoor een Tissot PR516GL of Certina DS2?

Foto van t web, heb er ook zo een gehad.

Ik vind zo’n omega seamaster wel heel erg omega.

De prebond vind ik zelf tof, maar er zijn stapels prachtige vintage divers. En dan is zo’n seamaster iconischer dan de dynamic of de prebond.

2 likes

Die Ulysse heeft volgens mij een gemodificeerd ETA uurwerk, dus niet zo’n probleem.

Corum kocht/koopt ook extern uurwerkjes in, maar wat hierin zit weet ik niet.

1 like

Prachtige collectie en leuke spelregels! Maar één Omega zou me zwaar vallen. Net van 3 naar 2 gegaan en dat was al moeilijk… en dan staat zo’n 200 ook nog op de wishlist…

Dat dashboard is gaaf trouwens, zat alleen in de Trevi toch?

1 like

Ahh, SHIT, ofwel Self Healing Italian Technology… :))

3 likes

Scrolde snel door je verzameling maar zag niet zo snel een longines? Misschien een tv model longines met 36000 uurwerk als alternatief?

2 likes

En een Citizen Homer Second Setting van de Japanese National Railway past er ook best tussen :wink:

1 like

inderdaad

1 like

Ruud, ik zoek antwoorden, geen nieuwe vragen :sweat_smile: Voor mij draait het denk ik wat meer om de design kant van horloges. Dus Certina en Tissot zijn vast technisch gezien de betere horloges, maar de dynamic vind ik toch meer de iconische representatie van de periode zo rond 1970. Hoewel ik die ‘blokjes indices’ van de tissot ook wel onweerstaanbaar vind.

1 like

Kende ik niet. Maar inderdaad ook wel heel tof. (Ik weet dat ze mijn 20 stuks horlogekist ook in een variant van 30 vakjes hebben… :thinking: )

1 like

klopt ja, op de een of andere manier is Longines bij mijn keuzes altijd weer als eervolle tweede geëindigd. Maar dat zou eventueel ook een optie zijn, want de corum is wel erg dressy en zit een beetje in het zelfde hoekje als de zenith repirator x. Ga ik nog eens een nachtje over slapen.

1 like

Gewoon een nieuwe kist erbij kopen…
Doe ik ook met enige regelmaat :sweat_smile:

oeh dat klinkt niet best. Ik probeer het enigszins in goede banen te leiden door bijvoorbeeld als spelregel ‘kwaliteit boven kwantiteit’. Dat klinkt leuk, maar je ziet hierboven al de lastige dilemma’s die dat oplevert. Als het echt gaat knellen dan verzinnen we wel een uitvlucht (zoals : ‘ieder museum heeft ook nog een depot’ )

2 likes