"Vintage" Van der Klaauw

Ik kom, terwijl ik nog steeds de http://horloge.pagina.nl aan het opschonen ben, een hoop leuks tegen zeg! Is een nog leukere site dan ik zelf dacht!

Een “vintage” Van der Klaauw! Namelijk uit 1998 of misschien nog vroeger (Hans, JohnS?). Mooi ding, alleen jammer dat hij toen nog niet zo brutaal was in onze tijdszone Joure te plaatsen (ipv Rome) :smiley:

ik vind hem geweldig!!!

Dit is de Satellite du Monde horloge.

In 1994 stapte Christiaan over op het maken van horloges (ipv klokken). Een van zijn eerste creaties was het getoonde model, de Satelitte du Monde.
Er waren drie verschillende uitvoeringen: Een damesmodel, een herenmodel (zie foto), en een chronograaf.
Allemaal hebben ze een meelopende Zon en Maan, die op de wijzerplaat langs de wereldstedenring draaien.

Daar waar de Zon staat is het op dat moment 12 uur 's middags (zonnetijd). Je kunt ook in 1 oogopslag zien waar ter wereld het licht en waar het donker is.

Ook geeft het horloge de relatieve stand van de Maan t.o.v. de Zon aan. Beide hemellichamen lopen niet met dezelfde omloopsnelheid. Aan de stand van beide kun je ook aflezen wanneer het Volle- of Nieuwe Maan is.
Staan de Zon en Maan precies OP elkaar, dan is het Nieuwe Maan. Staan ze juist TEGENOVER elkaar, dan is het Volle Maan.

Dit principe gebruikte CvdK ook in zijn Astronomische klokken, maar ook bij de volgende horloges: het Astrolabium, de Eclips, en bij de Mondial.

ps, als je dit model eens in het levensgroot wilt zien: Dit horloge staat in het groot geschilderd op de garagedeur van Christiaan bij zijn atelier in Heerenveen.

gr,
Hans Mennink

Heel mooi horloge, hoeveel zijn er daar eigenlijk van gemaakt? Je ziet er namelijk vrij weinig en leest er ook vrij weinig over, dit in tegenstelling tot het Planetarium of de Ariadne of welk ander model ook.

Was het niet zo’n succes dit model?

Hoi Henrik.
Ik blijf het nog steeds een bijzonder mooi horloge vinden.
Ik heb Christiaan nog aan de lijn gehad vanmiddag,en dit is inderdaad een van zijn eerste horloges.
Het moet dus omstreeks 1994 of 1995 gemaakt zijn.
Groeten,
JohnSr