Vintage VDB educate me

Ik zie deze horloges regelmatig voorbij komen. Bepaalde leden zijn er helemaal lyrisch over. Persoonlijk vind ik ze niet mooi en dan druk ik me heeeeel zacht uit. Wat is nou precies de fascinatie met dit merk? Zijn ze nou echt vintage of nagemaakt vintage?
Op deze foto ziet bijvoorbeeld de wijzerplaat er heel slecht afgewerkt uit. Hoort dit zo? De lume ziet eruit of deze door een dronken Rus erop is geschilderd.

Ergonomisch zijn ze ook niet echt. Eén van de boegbeelden is Arnie maar deze past niet echt bij hem imo.

Arnold ziet er op deze foto uit als een klein mannetje wat niet echt bevorderd wordt door de uitstekende lugs van het horloge.
Ik probeer het merk niet te bashen maar ben gewoon benieuwd waarom dit merk zo populair is. Mis ik iets? Wat maakt het speciaal. Kortom overtuig me eens van de schoonheid of kwalitiet.

Zit ook weinig tussen in denk ik; you either love’em or hate’em.

Buiten het aparte design bouwen ze er elk jaar maar 200 met de stelregel dat een horloge niet opnieuw in productie gaat. De eerste van de serie en losse stuks worden met de hand vervaardigd volgens traditionele methodes… of dit ook met drank te maken heeft weet ik niet. Dat van die Lume vroeg ik me ook af.

Afschuwelijke apparaten!

CvK Schreef:

Zit ook weinig tussen in denk ik; you either
love’em or hate’em.

Buiten het aparte design bouwen ze er elk jaar
maar 200 met de stelregel dat een horloge niet
opnieuw in productie gaat. De eerste van de serie
en losse stuks worden met de hand vervaardigd
volgens traditionele methodes… of dit ook met
drank te maken heeft weet ik niet. Dat van die
Lume vroeg ik me ook af.

Er zijn grenzen aan “met de hand maken”. Die minuten indexen zou ik met de hand er nog beter op drukken denk ik. En er is dan dus opzettelijk voor gekozen om de verf niet mooi egaal te verdelen in het logo begrijp ik.
Als dat opzet is begrijp ik het wel maar anders vind ik het gewoon slecht handwerk.

Jongens, het moet gewoon BADASS zijn bij Vintage VDB.

De niet serie modellen zijn allemaal wat uitgesprokener. De ‘serie’ oplage zijn prima draagbaar. Zoals deze Pre 2012, en mijn pols is 17.5 cm.

Is die wijzerplaat niet vertekening door het glas?
Verder heb ik er ook weinig mee. Te grof allemaal, maar ik snap dat mensen het mooi kunnen vinden. Anders zouden heel veel merken niet kunnen bestaan. En je kan blijkbaar ook zelf bepalen wat je wilt hebben zoals H47 ooit eens bewezen heeft.

De lume ziet er net zo uit als Arnie! :D:D:D

Die lume wordt meestal op verzoek aangebracht
door een speciaal ingehuurde Zwitserse banketbakker.

Ik vind sommige kastonwerpen wel aardig, maar de meesten niet.

Ik begreep van een horlogemaker dat ze vintage uurwerken gebruiken, en dat deze soms een zeer slechte onderhoudsstatus hebben. Dat vond ik nou weer een vreemd verhaal in deze prijsklasse.

groet Tecco

Staat de V in VDB nou voor vintage (daily beater)? Waarom in dat geval dubbel?!

De modellen doen mij vrijwel niets.

gr, HJR

Was eerst vernoemd naar VDB. Frank Vandenbroucke. Stephan Obst is een wielrenliefhebber. Maar later, gezien de resultaten en reputatie van VDB, is deze link verlaten.

Qua kwaliteit zijn er hier en daar wat missers.
De 2011 en 2012 zijn wel erg draagbaar.

In mijn ogen is het kunstmatig creëren van schaarste een nogal doorzichtig marketing truukje. Maar goed, als het werkt hebben ze hun doel bereikt.
Mij boeit het grove van VDB al niet, laat staan voor die prijzen. Sterker nog: ik vind ze ronduit lelijk. Zoveel mensen, zoveel smaken.

Toch heb ik me eerder afgevraagd waarom ik de Steinhart Apollon’s wèl mooi vind, en de VDB’s niet. Misschien de Apollon toch wat netter afgewerkt?

En maar goed ook, ik kan nu al niet alle modellen kopen/dragen die me aanspreken :slight_smile:

dreski Ik denk dat je eerste indruk de beste is.

De wijzerplaten die veelal idd lijken alsof een banketbakker met marsepein het erop heeft geschilderd…

(dat is nog expres gedaan ook in tegenstelling tot waterverf gebruiken op een ceramische bezel)

Ik vind het een Fred Flinstone horloge een stapje verder dan een zonnewijzer om de pols.

Ik ben ook geen fan, dus ik kan je niet overtuigen waarom ze cool zijn of cool gevonden worden.

Groeten.

Noel.

Gelukkig, nog iemand die het niet begrijpt :wink:

Ik deel je mening qua afwerking, etc., maar goed ieder z’n ding :slight_smile:

Ze zijn “anders” dat maakt het model wat ik heb voor mij tot één van de zo niet het mooiste horloge wat ik ooit gehad heb …

Fender maakt Stratocaster gitaren (onder andere) en het duurste model is de “Relic” een nieuw maar (alvast voor jou)afgeragd instrument…
Dat is de uitstraling die Vintage VDB ook een beetje heeft, nieuw uit de doos toch het gevoel dat het al jarenlang je trouwe klok is.

Je moet 'm een keer om hebben gehad. Nog mooier met een D-strap erbij. Ik voel 'm tegenwoordig wel hoor :wink:

Dan neem je toch een Apollon met een handgemaakt bandje? :wink:

LeenV Schreef:

Fender maakt Stratocaster gitaren (onder andere)
en het duurste model is de “Relic” een nieuw maar
(alvast voor jou)afgeragd instrument…
Dat is de uitstraling die Vintage VDB ook een
beetje heeft, nieuw uit de doos toch het gevoel
dat het al jarenlang je trouwe klok is.

Precies. Zo een vintage look bandje van Olaf staat ook beter op zo een vintage look klok. Ik bedoel die Apollon van Max vind ik erg stoer (en z’n bandje gaat ook wel), maar soms ziet het klokje er te strak en mooi uit voor een vaal/versleten bandje. Aan de andere kant hoeven er van mij ook geen deuken ofzo in te zitten. Daarom zo blij met brons. De lijnen behouden, maar toch een oud/gebruikte look.

Betreft VDB zelf… misschien iets waar je in moet groeien. Ik bedoel, toen ik ze voor het eerst zag, vond ik ze maar groot en lomp. Maar na wat meer grote horloges te hebben gedragen, vind ik ze wel wat hebben.

Wel ben ik het met je eens over de staat van de vintage uurwerkjes. Zo was van de mijne de rotor versleten. Ik vind het wel charmant dat ze daadwerkelijk vintage uurwerkjes gebruiken, maar zorg dan wel dat ze nagekeken en gefixt zijn. Niet dat na aanschaf blijkt dat je uurwerkje kapot is. Ze nemen er wel verantwoordelijkheid voor, maar het zou niet moeten.

Daarnaast vind ik (al vaker aangehaald, maar even voor de volledigheid hier nogmaals) niet alle kleurtinten van hen even mooi. Zoals de vaak te fel oranje lume op sommige modellen. Mijn pearl heeft bijvoorbeeld een oranje plastieken bolletje, welke ik te fel oranje vind.

Gaaf dat Arnie een VDB draagt (phoe, wat een opa is het geworden), maar zou helemaal gaaf zijn geweest als ie in de Expendables er 1 om had ipv z’n veel geziene Royal Oaks. Ik bedoel, in Terminator 3 had ie em al omgehad. En een VDB zou imho prima passen in de stijl van the Expendables.