Vintage victoire

Victoire polshorloge handopwinder met vast lugs lijkt mij een oud exemplaar met een voor die tijd moderne uitstraling.
38 mm doorsnede
handopwinder.
foto niet zo goed maar wijzerplaats ziet er perfect uit met daarop het merk victoire
kan weinig info vinden over het merk niet op dit forum en op google slechts een zakhorloge gevonden bij de afbeeldingen.
alle info welkom
het horloge loopt maar wel te snel



mvg jacob

mooie klok en met plexi krijg je hem wel weer …
Het snel lopen duidt wellicht op een veel voorkomende kwaal . Maar daar mogen de experts zich over uitlaten hahah.

is nog best wat moois van te maken vrees ik, gave wijzerplaat!

snel lopen is volgens mij naast alle andere 101 mogelijkheden vaak een vettig/vies uurwerk. Daardoor wordt het caliber minder goed ‘geremd’ en daardoor loopt het horloge sneller.

Erg leuk horloge. Het glaasje polijst je weer als nieuw (hoop dat er geen barst in zit). Vwb het snelle lopen; wanneer dit onregelmatig plaatsvind (eerst meer voorlopen als later, richting ontspannen vd veer) duidt op het ‘verplakken’ van de veer (verdikte, plakkende olie in de veerton). Is eenvoudig te verhelpen, met behoud van de veer. Het horloge dient dan wel gedemoneerd te worden, ik zou het dan een volledige servicebeurt geven. Vwb de leeftijd, als ik een schatting moet geven (op basis vd deksel), dan denk ik tussen 1965 en 1975.

ik denk ouder
die ‘soldered’ achtige lugs (dicht zeg maar) had je toen al lang niet meer toch? En een decentrale sub met seconden is ook niet van die tijd. Ik gok jaren 40/50, maar ik ben ook geen expert ;p

beste forumleden
bedankt voor jullie snelle reacties.
de tips uit vorige discussies heb ik al opgepikt.
had echter geen koperpoets dus ben met zilverpoets het glas aan het poetsen gegaan.
1e resultaat al zichtbaar. Nog geen reacties over het merk?

fotootje na 1e poetsresultaat. Hartstikke leuk nu nog uurwerktechniek en dan wordt het pas echt leuk.

Ziet er leuk uit, héél erg sixties/seventies :slight_smile:

Mooie klok. Naar mijn mening is die van jaren 70.

Niets wijst erop maar mijn gevoel zegt dat het wel mogelijk is dat het een Russisch horloge van het merk Pobeda of ZIM is (een uitvoering voor export).

Het woord Pobeda betekent trouwens in het Russisch Overwinning = Victory.

Maar ja, om dat zeker te weten moet eerst het achterdeksel eraf…

Groet,

Alex

bij deze foto’s van het binnenwerk. Ik kan geen merk ontdekken. ook niet aan de binnenkant van de deksel


Ik zat helemaal ernaast!

Dat is een Franse FE 233-60 (of iets in de buurt):
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&a&2uswk&Cupillard_233_60
, die door meerdere merken werd gebruikt. Ik kon er (grote) dameshorloge van onbekend merk Lady Phillip met dit kaliber in mijn verzameling vinden. Typisch jaren 70.

Wat mij betreft is dat een kwalitatief goed uurwerk van goede “komaf” :).

Groet,

Alex

Volgens mij een aardig uurwerkje ,redelijk gesteent ,een aardige middenklasser , schat deze begin 70’s .

Merk zegt mij niets maar zijn 100en verzonnen merken .

Van een Russische op leeftijd naar een Française van in de dertig het wordt steeds beter:D