Mijn laatste “aanwinst” heeft maar liefst 2 euro gekost en loopt al 2 dagen prima op tijd en is een jaren 70 duik horloge van een plakmerk leert zoeken op HF. Ik krijg er net zo’n leuke reacties op als mijn Lacroix.
Mijn verzameling is groter qua volume dan waarde maar de jacht en vondst is een passie naast de horloges.
Waarde vind ik relatief en niet ter zake; je draagt je horloge van 1000 euro of 2 euro, net wat je maar happy maakt.
Vandaag weer naar een vlooienmarkt geweest en weer een aantal vintage horloges gevonden. Een Velona (V & D merk) automaat met datum uit de jaren 70 voor 5 euro. Glaasje erg bekrast en slecht lopend. Na wat poetswerk en smeren heb ik een best leuke vintage er bij die heel aardig de tijd houdt.
Vandaag ook 6 zakhorloges gevonden waarvan er inmiddels 5 lopen.
En een heleboel NOS horloge onderdelen en dan voornamelijk spiraalveren voor de balans. Wellicht kan ik er ooit iemand mee vooruit helpen.
De kast heb ik chemisch gereinigd, de opwindstift tot op het metaal zuiver gemaakt en voorzien van een dun laagje PTFE, de wijzers voorziechtig gericht en het horloge voorzien van een bol glaasje.
De metalen flexbandhad ik gereinigd en terug geplaatst, maar uiteindelijk vond ik een bruin Suede bandje leuker staan.
Het uurwerk is een Raketa 2609. Op het net is er één en ander te vinden. Het zou bestaan in een versie met 16 stenen (geen 15 of 17) alsook in een variant met 21 stenen (2609B).
Volgens enkele bronnen zou het een opvallend en vooral precies en betrouwbaar uurwerk moeten zijn, vooral voor die tijd en haar Russische afkomst.
Het uurwerk is na het opwinden en lichtjes aanblazen beginnen lopen. Of hij het gaat volhouden is nog maar de vraag, maar ik vrees dat dit niet gaat lukken gezien dat het horloge een tijd open in het stof heeft gelegen.
Het horloge meet 33mm (zonder kroon), maar oogt op et eerste zicht groter.
De kast is een gesloten polyesterhuis dat dmv het deksel aan een doorlopend lederen band is bevestigd.
Het uurwerk loopt probleemloos. Het type is mij onbekend omdat ik het uurwerk er niet uit heb genomen. De demontage is iets tricky. Er zit een klein gaatje op de 12. Ik vermoed dat via luchtdruk of mechanische druk de opwindstift kan worden vrijgegeven maar ben hier niet zeker van. Of mogelijk is het een perskroon.
In het glas zit een barst en onder het glas een partij smurie en stof.
Min bedoeling is om dit allemaal optisch te reinigen zodat het horloge er weer fris uit ziet.
De ringen (voor en achter) gingen eenvoudig los waarna het glas en de losse minutenaanduiding uit de kast kwamen.
De wijzerplaat is eenvoudig en slechts licht en onzichtbaar beschadigd op de plaats waar het schijfje met de minutenaanduiding ligt. De vuile aanslag was hardnekkig maar ging er uiteindelijk vlot af dmv een staafje met cockpit reiniger.
Het chroom op de minutenring alsook de 3 ringen lieten zich moeizaam maar succesvol opglanzen met fijn metaalpolisch.
De band liet zich goed reinigen maar de sluiting heeft een paar roestige stippen op de plaats waar hij niet verchroomd is.
Het glas is niet meer te redden omdat er een stuk uitviel tijdens het demonteren, en zal dus moeten worden vervangen. Een identiek type zal moeten gezocht worden omwille van de chroomrand die rond de onderkant gaat.
Die chroomrand is een spanring, het glas wordt erin geperst en de ring drukt tegen de binnenzijde van het glas om deze steviger op z’n plek te houden. Als je een spanringglas koopt(kosten rond 3-4 euro ex BTW) zit de spanring er al bij, kleur(chroom of verguld) naar keuze.
Die chroomrand is een spanring, het glas wordt
erin geperst en de ring drukt tegen de binnenzijde
van het glas om deze steviger op z’n plek te
houden. Als je een spanringglas koopt(kosten rond
3-4 euro ex BTW) zit de spanring er al bij,
kleur(chroom of verguld) naar keuze.
Ik geef de hond maar de schuld dat ik vanmorgen op tijd wakker was en mijn verzameling angstaanjagend groeit. Na de ochtendwandeling even gespeurd in de omgeving en op pad gegaan.
En gebroederlijk lagen ze naast elkaar te tikken… En hoewel de titel een tientje is, mag een euro het verschil niet maken. Zijn broertje is te vinden bij de seiko’s en hieronder de tweede;
Zentra 25 Jewels automaat, ik heb twijfels over de kroon maar t werkt. Ik ben benieuwd naar de leeftijd, hij heeft een driecijferig kastnummer.
Leuk topic dit.
Gisteren naar een rommelmarkt geweest. En hoewel de rommelmarkt an sich tegenviel, heb ik toch nog wat weten te scoren.
Een cheap-ass Chinese zakhorloge. Nagemaakt van een Zwitsers boerenhorloge. Er tikt een penanker uurwerkje in. Hij liep eerst niet goed, maar na wat schoonmaakwerk en wat olie ging het al wat beter. Zojuist heb ik hem nog “recht” leren tikken en nu loopt ie al heel veel beter. Voor € 2,50 kon ik hem niet laten liggen.
De tweede die ik vond heeft wel een heel wat beter uurwerk. En hij ziet er eigenlijk nog heel behoorlijk uit ook. Ik heb geen idee hoe oud zoiets is, maar mijn beste gok is jaren '80.
Deze Russische Raketa (Paketa ? ) heb ik vandaag en gisteren om gehad en hij loopt zeer keurig op tijd. Ook het bandje draagt zeer soepel. Al met al een fijn horloge voor precies € 10,-
Een cheap-ass Chinese zakhorloge. Nagemaakt van
een Zwitsers boerenhorloge. Er tikt een penanker
uurwerkje in. Hij liep eerst niet goed, maar na
wat schoonmaakwerk en wat olie ging het al wat
beter. Zojuist heb ik hem nog “recht” leren tikken
en nu loopt ie al heel veel beter. Voor € 2,50 kon
ik hem niet laten liggen.
Al met al toch weer een geslaagde rommelmarkt als
je voor € 12,50 twee mechanische horloges vindt.
een koopje inderdaad.
Die zakhorloge toont ‘Lucerne’ op de wijzerplaat. Is ie wel een chinees? Ik dacht dat Lucerne zo’n 2de rangs merkje was waar met zwitserse onderdelen ergens in een kantoortje in NewYork in elkaar werd gedraaid.
Je vind ze met de regelmaat van de klok als NOS op eBay. Ofwel hebben die kerels vroeger veel stock gedraaid, of ze worden nog steeds in elkaar gezet met nieuwe of NOS onderdelen van destijds.