Waar sommigen moeite hebben om te begrijpen voor welke hoge bedragen horloges worden verhandeld, staan anderen versteld van de schoonheid dat een goedkoop horloge kan uitstralen.
Mijn duurste horloge is een Tag Heuer. Daarnaast heb ik een paar dozijn goedkopere vintage horloges die alle samen ongeveer dezelfde prijs als de Tag Heuer vertegenwoordigen, maar die me veel meer plezier en voldoening geven.
Ik heb net verschillende horloges gekocht aan een gemiddelde prijs van 10 euro / stuk, die ik hier af en toe ga tonen.
De horloges die werken zullen worden opgepoetst en van een passend bandjes worden voorzien.
De horloges die niet werken probeer ik met minieme kennis aan de praat te krijgen. Als me dat niet lukt heb ik ze waarschijnlijk voor de eeuwigheid verprutst.
alvorens van start te gaan wil ik vermelden dat ik geen horlogemaker ben en ook niet altijd bekend ben met de juiste benamingen en veronderstellingen. gelieve mij dan ook te verontschuldigen voor foutieve opgaven. Voor rechtzettingen ben ik dankbaar.
Bon, de eerte in de rij is een Timex automaat uit 1973.
Een Timex dateren gaat eenvoudig omdat de laatste 2 cijfers van het serie/typenummer (dat zich op de wijzerplaat bevindt) het jaartal weergeven.
Met 38 mm (z. kroon) x 40 mm x 13 mm toch wel een fors horloge voor die tijd.
Het glas was diep gekrast waardoor de schoonheid van de wijzerplaat werd verborgen.
Na polierwerk liet de mooie bruin blauwige kleur zich duidelijk zien.
Restanten van de diepste krassen heb ik laten zitten. Het horloge mag best haar historiek tonen.
Het gouden plaque laagje is nog mooi aanwezig, alleen rond de scherpe randen komt het metaal van de kast er lichtjes door, maar het stoort niet.
De wijzerplaat en wijzers zijn volledig intakt. Aan de montages te zien is het uurwerk nooit uit de kast gedemonteerd geweest.
Het uurwerk stelt niet veel voor denk ik, maar het loopt en houdt goed de tijd.
De automatiche opwinder maakte veel lawaai. Die heb ik eraf gehaald om te onderzoeken waar het geluid vandaan kwam. Er zit speling op de winder en die is er moeilijk uit te halen daar de delen geperst zijn (goedkope massaproduktie?).
Ik heb hem dan maar ongewijzigd terug gemonteerd.
De opwinder hoor je duidelijk aanlopen tegen de het deksel.
Het is nu een horloge dat zich laat horen als je de pols heftig beweegt.
10 euro en een paar leuke uurtjes poetswerk. Deze stoere hippie engelsman is het mij dubbel en dik waard!
Helemaal goed dit. Ikzelf koop af en toe wat duurdere maar voor 10 a 20 Euro zijn er een hoop leuke dingen te koop. Beetje opknappen probeer ik zelf ook te doen. Nieuw bandje erop en gewoon dragen.
Ik heb al een paar horloges gekocht die het niet zouden doen maar eenmaal thuis gestuurd heb ik ze opgewonden en op tijd gezet en liepen ze gewoon.
Ben benieuwd naar de rest, de eerste ziet er veelbelovend uit.
Mag ik je vragen
hoe jij het polijsten en poetsen hebt aangepakt?
elk horloge is voor mij nog een leergang.
Uit mijn guitarbouw heb ik een aantal produkten om lak op te glanzen en ook produkten om het chroom en goud te reinigen.
Die pas ik nu toe op de horloges om de kast netjes te krijgen.
Voor de restauraties van oude fietsen gebruik ik produkten van commandant. Die zijn heel doeltreffend maar misschien iets te grof voor horloges. De gele polisch doet het goed op edelstaal en chroom maar is te agressief voor de dunne laagjes goud.
Eric,
ik probeer telkens wat nieuw en dat is telkens weer een leerschool.
Mijn bevinding op dit moment is de volgende.
Als je wilt dat het glas er als nieuw uitziet moet je met een vorm werken. Bij een vlak glas is dat een vlakke ondergrond, voor een bol glas is dat dan een holle vorm.
Je kunt dan met een slijppaste (waar korrel in zit, dat kan zelfs tandpasta zijn) of met fijn slijppapier (wat ze voor vliegtuigramen gebruiken, dat zit zo rond korrel 2000 en meer) het glas zijn perfecte vorm geven.
Als je vorm egaal is, dus als het glaasje overal door het schuurmiddel is āgeraaktā, kun je gaan glad maken, dwz al de krassen die je hebt gemaakt, terug wegwrijven. Dat doe je best in stappen waarbij je van grof naar fijn gaat.
In het begin probeerde ik gelijk met fijn middel te werken maar dat schiet niet op. Het glas begint dan wel te glanzen, maar in die glans zitten allemaal kleine krassen en je kunt terug opnieuw beginnen.
Hoe anderen en experts het doen weet ik niet, maar het zou me verwonderen als die werkwijze verschillend is van de hierboven vermelde.
Grappig dat je over gitaarbouw begint.
Ik heb het wel eens geprobeerd met het stukje dat ik gebruik om aanslag van frets te verwijderen en te polijsten. Ik meen dat het korrel 8000 is, alhoewel het dan eigenlijk niets meer met korrels te maken heeft. Het lijkt wel rubber.
Werkt trouwens perfect op plexi.
Mooie post dit. Precies wat ik ook leuk vind aan deze hobby. Zo heb ik op de vorige rikketik beurs een Vostok gekocht voor 15 euro. Na wat poetswerk is deze weer heel erg mooi. En het horloge blijkt ook nog eens super nauwkeurig te lopen.
Mijn Timex uit 1975 (vlooienmarkt vondst) is ook zoān leuk knutsel project. Na wat poetsen en smeren en afstellen loopt ie fantastisch.
Ik heb op de laatste Rikketik beurs zoān tube polywatch gekocht. Daar zijn mijn plexis al weer een stuk mooier van geworden.
Grappig dat je over gitaarbouw begint.
Ik heb het wel eens geprobeerd met het stukje dat
ik gebruik om aanslag van frets te verwijderen en
te polijsten. Ik meen dat het korrel 8000 is,
korrel 8000!? wow, dan kun je zowel voor als achterkant gebruiken
Voor het opkuisen van frets (en fretboard) gebruik ik de allerfijnste staalwol alsook schuursponsjes.
Dat gebruik ik eveneens om lederen bandjes zuiver te maken waarna er een fijne wax of olie op komt.
Op een horlogeglaasje zie ik er het nut niet van in, je wrijft al snel over de kast die dan haar goud of chroomlaagje kan verliezen. Bij Staal zou het wel moeten lukken.
Ik heb op de laatste Rikketik beurs zoān tube
polywatch gekocht. Daar zijn mijn plexis al weer
een stuk mooier van geworden.
kijk, dat vind ik verwonderlijk.
Mijn boerenverstand zegt het volgende:
Om krassen weg te krijgen moet je het materiaal dat boven de kras zit wegschuren.
Daarvoor heb je schuurkorrels nodig.
Deze korrels zullen op hun beurt kleinere krassen maken die je dan met een fijnere korrel wegneemt enzoverder tot de krassen zo klein zijn dat je ze met het blote oog niet meer ziet.
Daarop kan dan een soort wax of ander vulmiddel aangebracht worden die de kleine krasjes gaat vullen waardoor het oppervlak gaat glanzen.
Wat ik dan niet begrijp is hoe 1 product dat allemaal kan doen. Of is dat een soort dikke waxlaag die gelijk ook diepe krassen vult. In dat geval is het resultaat niet blijvend en zal het regelmatig moeten overgedaan worden.
Ik vermoed dat het heel goed op plexiglas werkt, omdat het een kunststof is. Het zal een zeer klein laagje oplossen, waardoor je dit tegelijkertijd in de kras(sen) veegt en omdat je een ander laagje weghaalt, zal de kras minder opvallen.
Voor glaasjes van plexiglas gebruik ik trouwens gewoon Brasso koperpoets en een katoenen doek. Beetje erop, rondjes draaien met de doek en afvegen. Als nieuw!!
Werkt waarschijnlijk volgens hetzelfde principe.
Edit: bij mineraalglas werkt dit niet. Daar zal je echt aan de gang moeten met verschillende soorten schuurpapier en/of polijstpastaās. Een nieuw glas is dan waarschijnlijk makkelijker.
Nog even over het merk Timex: ik had aangegeven dat het een Amerikaans merk is, en dat is ook zo, maar Melvin heeft -zo stelde ik gisteren tot mijn grote verbazing vast- toch ook gelijk dat er Timexen uit Groot-Brittannie afkomstig zijn/kwamen, waarschijnlijk betreft het geen productielocatie aldaar maar modellen die voor de Europese markt gemaakt waren en als zodanig gekenmerkt werden. Want wat ontdekte ik namelijk; op mijn vintage Timex staat onderaan op de wijzerplaat heeeeel klein: Great Britain⦠Ik zal een dezer dagen een nieuwe camera met macrolens kopen om te proberen dit te fotograferen.
Nog even over het merk Timex: ik had aangegeven
dat het een Amerikaans merk is, en dat is ook zo,
maar Melvin heeft -zo stelde ik gisteren tot mijn
grote verbazing vast- toch ook gelijk dat er
Timexen uit Groot-Brittannie afkomstig
zijn/kwamen, waarschijnlijk betreft het geen
productielocatie aldaar maar modellen die voor de
Europese markt gemaakt waren en als zodanig
gekenmerkt werden.
Zo zie je maar
Interessante link is het.
Ik kon er echter niets van terugvinden over de āgreat brittainā Timex, tenzij dan dat er in Schotland in 83 iets is gebeurd.
Je ziet regelmatig iets van Marvin of Mervin of zo, dat zou Engels moeten zijn en gerelateerd met Timex.