Vintage welk merk is leuk?

ja ik heb nog maar net een vintage zodiac,en ik ben al weer aan het kijken voor iets anders,nu had ik het idee om een skelet horloge te kopen,gewoon om dagelijks om te doen,maar ik kan niet echt mooie skaletten vinden,was net op ebay aan het kijken ,en nu ben ik weer naar vintage horloge’s aan het zoeken.

maar wat is er veel keus,ik kan 9 van de 10 merken niet,dus mijn vraag is wat is nou een leuk vintage horloge,ik bedoel welk merk is interesant om te kopen,het zijn er zoveel dat je door de bomen het bos niet meer ziet!!

Mijn advies is: stoppen met zoeken. Wanneer je zo snel switch van skeleton naar vintage dan heb je nooit echt een skeleton gewild (beetje kort door de bocht, ik weet het). Over een week wil je misschien weer wat anders.

Ik zou gewoon net als nu lekker klikken op internet en genieten van al die mooie horloges. Je zult merken dat je op een gegeven moment zelf al redelijk snel door hebt wat serieuze horloges zijn en wat niet. Wanneer je straks wat leuks ziet kijk je automatisch naar wat voor een uurwerk is gebruikt. Is dat niet meteen duidelijk: even zoeken en anders links laten liggen. Zo ontwikkel je nog wel een paar handigheidjes.

Je zult ook merken dat je op eengegeven moment steeds mer naar bepaalde horloges wordt getrokken: duikhorloges, skeletons, strakke wijzerplaten, wel og geen chrono etc. Wanneer dat dat een beetje helder is kun je ook veel makkelijker je volgende aankoop bepalen. En dan is het de kunst om die vast te houden en je onderweg niet te laten afleiden door al het andere moois wat je ziet.

Voor mijn doen een lang verhaal. Maar ik heb de tijd genomen omdat ik ook uit ervaring type, en dat is misschien ook wel eens aardig.

Succes, Gerwin

je slaat de spijker op zijn kop,momenteel zie ik zoveel moois,ga inderdaad rustig kat uit de boom kijken.

Zelf zou ik nog weleens een vintage IWC of Patek willen hebben, zijn helaas nog veel te duur voor mij.

Hallo Floris,

Een hobby maak je zelf zo goedkoop of duur als je zelf wilt. Hangt van je smaak af en wat je graag ziet.

Maar ik wil je wel een verhaal vertellen van een grote verzamelaar die thuis komt. Die man heeft een verzameling van email zakhorloges 18é eeuws met automaten in, ik bedoel met muziek, een broche als meikever waarvan de vleugels zich openen en het uurwerk tevoorschijn komt, één voor één prachtstukken met een totaal van een 27 horloges. Je zou zeggen dat is niet veel, maar het vertegenwoordigt een groot kapitaal.
Ik vroeg hem hoe hij ertoe gekomen is zich te richten op dit gebied van horloges.
Hij zei " ik had vroeger een verzameling van ong. 1500 zakhorloges, Roskopf enz, horloges die niet veel waarde hebben. Een andere verzamelaar zegde tegen hem dat het een groot aantal zakhorloges zijn maar zijn collectie geen waarde heeft. Verkoop gans je collectie en koop daarvan een paar goede stukken, verwijzend naar zijn prachtige hedendaagse horloges. Van de opbrengst van die verkoop van 1500 stuks heeft hij er 4 van goede kwaliteit gekocht, een groot verschil.
Van die vier heeft hij er 3 omgeruild tegen 1 betere en deze 2 horloges was de start van zijn hedendaagse collectie.
Deze verzameling zit in een kluis en 2x per jaar worden die horloges opgewonden en diegene die de dag erna niet meer tikken moeten hersteld worden. Bij die zeer oude uurwerken telt niet het juist gaan maar wel dat ze tikt.
Ik zou ook graag PP en Rolexen in mijn verzameling willen, maar hier moet je zelf beslissen wat je wilt. Je kan veel geld steken in een verzameling die niets waard is en er toch blij mee zijn.
Ik verzamel buiten klokken en zakhorloges ook oude polshorloges, maar ik zie altijd of ik ze kan herstellen, of ik er onderdelen van kan krijgen.
Die grote merken leveren geen onderdelen en als ze moet hersteld worden in de fabriek kost het hopen geld.

Ieder verzameld volgens zijn “portemonée”. Maar is dikwijls moeilijk bij het starten van een verzameling.

Bij je volgende aankoop op bv. e-bay kan je hier gerust raad vragen.

mvg,
Freddy

Hoi,

Lastige vraag…simpel antwoord…“Koop alleen wat je ECHT mooi vindt”. Zodoende doe je nooit een miskoop en is het ook nooit echt te duur.

Zelf verzamel ik het merk Tissot. Bestaat lang, heeft veel geproduceert, zie je nog vaak. Heeft leuke bijzondere ontwikkelingen gedaan…etc. Zeg maar een merk met veel gezichten…dat is voor mij belangrijk. En omdat het een “midend” merk is (met Omega daarna als High-end binnen de Swatch group)…ook nog betaalbaar. Ik heb er ondertussen 25, met waarden tussen de 50 - 200 euro en nog 2 duurdere chrono’s.

Daarnaast verzamel ik nog de horloges die ik tegenkom die een bepaalde periode in de horloge geschiedenis markeren. Bijvoorbeel een Vulcain Cricket ,samen met de JLC memovox het eerste goede mechanische alarm horloge. Een Heuer Chronograaf uit 1940 en een vroege Seiko automatische chronograaf, een Lip Stop (Half chronograaf)…etc…

Verder gewoon…goed kijken! horloge.pagina.nl geeft voldoende ingangen!

Succes. Kevin

bedankt voor jullie reactie’s tot nu toe,ik denk dat ik er wel een zodiac bij zoek,doe rustig aan ,want ik wil alles tegelijk,en tja dat kan gewoon simpelweg niet .

Interessant en leerzaam verhaal.

Mag ik vragen hoe je de Lip Stop op de kop hebt getikt? Je ziet ze nauwelijks. Wat is de kleur van het chrono venster, zwart, rood of groen?

Zelf heb ik 2 Lips in mijn “verzameling” en wat los “strooigoed” van andere merken, maar nog niet de Lip Stop.

floris Schreef:

bedankt voor jullie reactie’s tot nu toe,ik denk
dat ik er wel een zodiac bij zoek,doe rustig aan
,want ik wil alles tegelijk,en tja dat kan gewoon
simpelweg niet .

Hallo Floris,

Er staan nog 2 leuke Zodiacs te koop op www.sometimeago.com. Misschien iets voor jou?

m.vr.gr.

Kevin