vintage Yema chrono incoming

Via catawiki geboden op een vintage horloge van yema, 36 mm, 18mm voor het bandje. In een opwelling met een paar biertjes op geboden wat naar mijn idee fair leek en ook nog gekregen ook, net betaald, foto’s zien er naar mijn idee goed uit, maar weet nou niet helemaal of ik er nou mee in de boot ben gegaan.

Wordt aangegeven dat het uurwerk onlangs een service heeft gehad. Wel een paar vraagjes

1. Uurwerk: Venus 150, kan iemand iets meer vertellen over dit uurwerk? kwalitatief goed?
  2. Er staat “gold filled”, neem aan dat dat hetzelfde is als gold plated of zit daar nog een verschil in?
  3. BIj de dial staat dat die “restored” is, lijkt mij vrij netjes, maar daar zit mijn twijfel ook een beetje in, heeft dat invloed op de waarde?
  4. Totale kosten inclusief alles is 633, beetje nette prijs of ga ik er de boot mee in?

en de foto’s natuurlijk :slight_smile:

9 likes

Ik vind hem in ieder geval erg leuk. Misschien heb je iets te veel betaald, maar in absolute zin nooit veel. Ik ken de status van Yema niet. Viel me vandaag op de Rikketik wel op dat er veel Yema aangeboden werd.

Prima prijs toch? Hij heeft de oude Yema logo, dus voordat Seiko de boel overnam. Dat is te zien aan de Sierlijke Y.

1 like

Mooie Yema hoor, ziet er, op wat schade op de cijfers, best strak uit! De Venus 150 is een prima uurwerk al worden onderdelen wel erg schaars. En omdat ze ook in vroege Breitlings zitten, betaal je soms de hoofdprijs.

Leuke vangst!

ah thanks! die had ik nog niet meteen opgemerkt :slight_smile: de dial vond ik super dus is op geboden

oke! dat het schaarser wordt kan positief zijn, zolang je geen onderhoud nodig hebt :slight_smile:

Ja idd, dat was me opgevallen bij de 4 en de 5, verder nette dial naar mijn idee

1 like

De kast lijkt wel opnieuw verguld of anders gepolijst, maar dit weet ik niet zeker.

bij yema is het wat meer hit and miss, een vintage yaughtinggraf met een valjoux erin gaat voor veel hogere bedragen, ken het merk redelijk maar deze niet eerder gezien

inmiddels wat meer gevonden over “gold filled”, zou wat duurzamer en ook duurder moeten zijn:

De mogelijkheid is dat de wijzerplaat helemaal opnieuw opgemaakt is, lijkt ook ietwat scheef gedaan zijn als je naar de subdials kijkt. (Streepjes niet netjes langs de rand) Vraag is dus of die persoon toevallig een passend “Yema” stempel had en of het oorspronkelijk ook een Yema was.

Verder een mooie chronograaf hoor, mooi uurwerk ook.

1 like

ik heb wel enkele andere yema dials zoals deze gevonden online, deze precies ook en ook met lume dots ipv de even getallen, de dial lijkt mij wel van yema af te komen naar mijn idee. Heb inmiddels een berichtje gestuurd om te vragen wat er aan de dial gerestored is

Spannend, hopen dat ik het helemaal fout had natuurlijk, ik weet het niet zeker.

Swiss made Yema :thinking:?

Ken de vintage vooral met ebauche Suisse erop… niet swiss made.

Geen expert verder.

Yema is een Frans horlogemerk. De Swiss Made is inderdaad apart. Verder een leuke chrono.

Inmiddels contact gehad met de verkoper. Ik heb de foto’s nogmaals opnieuw bekeken en bij de subdials zag ik nog wel wat bijzonders, de 15 en de 45, eerst dacht ik dat het door het glas kwam, maar naar gevraagd en het is ook echt op die manier, waar ik dan wel van baalde.

Het waren nette berichtjes en hij gaf de optie om de de koop te annuleren, dus via catawiki daar een case voor aangemaakt. Ik heb niet helemaal OCD maar wetende, daar ga ik mij wel echt aan storen.

Ik had het misschien eerder kunnen zien, maar dat er stond “dial restored”, daarom ging ik er wel vanuit dat het gewoon goed was. Mede door de comments hier nog is wat beter gaan kijken, dus thanks :slight_smile:

Van een stukje euforie en weer terug met de beide benen op de grond. Het was weer een goede les om erg op te passen met een vintage horloge.

= Redial

Balen.

Al doende leert men. Het begint inderdaad met goed lezen en met het vergrootglasje over de foto’s. :slight_smile:

en als laatste update, vind het proces van catawiki wel interessant. Had gebeld en de situatie uitgelegd. de support kan in de chat kijken die je hebt met de verkoper. Daarin stond helder dat hij aanbied de aankoop te annuleren en dat ik er akkoord mee ga. Ik had al betaald met ideal.

Afgelopen dinsdagochtend was het officieel geannuleerd en heb einde dag het volledige bedrag terug gekregen van catawiki. Dacht later nog, zullen ze de veilingskosten nog zelf houden, maar dat is niet het geval. Een nette afhandeling zou ik zeggen.

1 like