Vintage zakhorloge repareren

Hallo allemaal,

Na een bezoekje aan Parijs ben ik de nieuwe eigenaar van een oud zakhorloge. Zover ik kan vinden is het horloge gemaakt tussen 1850 en 1930. Horloge was vies, heb er een paar keer overheen gewreven waardoor de achterkant al zichtbaar wers. De binnenkant waar de maker staat was ook nauwelijks leesbaar. Onderdelen draaien nog maar het horloge tikt niet. Een horlogemaker vertelde dat de kosten rond de €350 zullen liggen. Oude olie verwijderen enzovoorts. Wellicht een nieuw glasplaatje. Het plaatje waar de wijzers voor zitten is beschadigd maar die wil ik graag origineel houden. Mooie stijl, gouden cijfers. Wellicht wat laten schoonmaken maar meer ook niet. Een schoonmaakbeurt in het algemeen (buitenkant) kan ook geen kwaad.

Iemand tipte me om rond te kijken voor hobbyisten die dit misschien interessant vinden om te bekijken. Als dat goedkoper is dan het genoemde bedrag, beter. Is er iemand die zich hieraan wil wagen?

2 likes

Ik vind dit altijd wel aardige projectjes dus wil best voor je kijken. Maar als ik naar foto 2 kijk (uitvergroot) lijkt de balansveer vies / roestig en lijkt deze los om de balans te zitten, dit zou het richting je genoemde prijs kunnen drijven, lastig te krijgen.

Misschien haken er nog andere leden aan die wat uit de foto’s halen, je mag mij altijd een PM sturen.

Marijn

2 likes

Bedankt voor de reactie. Ik hoop dat er nog iemand aanhaakt, anders stuur ik een PM.

Hmm, het schijnt dat de bovenste rubis van de balans as ook gebroken is; zoals gezegd is de spiral misvormd (ten minste) en men moet nog zeker zijn dat beide punten van de balans as geheel zijn.
Klein second wijzer, glas…
Zonder onverwachte problemen nog te vinden. Mooie challenge.
Laat ons foto van de herstelling stappen zien :slight_smile:

Ik kan het zelf niet maken, absoluut niet mijn expertise. Iemand in uw kring die zich hieraan wil wagen?

Misschien aan @Koen een advies vragen :wink: Maar zoals meisink het al heeft gezegd, is het al moeilijk zo per foto te weten wat nodig is te doen, dus wat de prijzen betreft is het nog moeilijker iets te zeggen. Verrasingen kunnen nog komen.
En wat betreft schoon maken en smeren, als alles anders ok is, zou het geen probleem zijn.
Positief is dat hier helemaal niets bijzonder is, dus die kan hersteld worden, technicaly speaking.

1 like

@koen Kan ik u hiervoor storen? Als ik het horloge naar iemand kan opsturen en ze in ieder geval doorgeven wat er moet gebeuren en wat de kosten zijn (mits dit aanzienlijk lager is dan de ‘winkelprijs’) dan zou ik dat wel zien zitten.

Goedenavond,

Excuus voor de late reactie. Ik zou niets aan dit horloge laten doen. De wijzerplaat is beschadigd dus de waarde is ongeveer 20-30 euro (in echt goede staat zijn ze 50-70 euro waard). De leeftijd is omstreeks 1890-1910.

Een servicebeurt van een dergelijke zalhorloge zou bij mij minimaal 100-150 euro kosten, want er mankeert vaak veel aan dit soort horloges. Door de beschadigde wijzerplaat zal de waarde amper hoger worden. Niet aan beginnen dus!

Met vriendelijke groet,
Koen

1 like

Wijze woorden. Inderdaad een mijl op zeven om daar nog wat van te maken.