Vintage Zenith nep of niet?

Mijn vrouw had me willen trakteren (nog steeds overigens) op een mooie vintage, ik zit nu al dusdanig vaak hier te lezen dat ik aanzienlijk argwanender ben dan voor ik hier kwam. Na goed bekijken van het uurwerk lijkt het gewoon niet te kloppen. Er zou een 133.8 uurwerk inzitten, maar ik mis toch een onderdeel, lijkt verder wel redelijk identiek.

afbeelding

Als ik dus oude tekeningen bekijk van de 133.8 lijkt er toch wat te missen:

Zie ik iets over het hoofd of is dit echt goed nagemaakt? Of is het authentiek maar moet ik me nog beter inlezen…

1 like

Lijkt me sterk dat ze van dit merk en vintage type een replica maken waarbij ze ook het uurwerk helemaal namaken maar dan een onderdeel weglaten. Volgens mij kan dat niet uit en als ze die moeite zouden doen zouden ze het helemaal goed doen Heb je niet gewoon een iets andere, mogelijk soberdere versie van het kaliber?

3 likes

lijkt me dat er een onderdeel mist, dat kan bij een vorig onderhoud vergeten zijn terug te monteren

dat tandwiel bij jouw uurwerk mist die “lepel”

1 like

Vind het bijzonder dat er opeens een schroef zit die ik in meerdere uurwerken niet zie en er mist een onderdeel, ter vergelijk:
afbeelding

De casespring volgens de detail uitwerking.

Hij lijkt dan weer identiek aan deze https://omegaforums.net/threads/zenith-18k-solid-gold-bumper-automatic-special-piece.61990/

Je zou zeggen dat ze toch allemaal hetzelfde zijn. Nee ik ben niet thuis in de vintage wereld

Op je eerste foto zie je linksonder een kastplaatje (heet dat zo?) zitten, dus een metalen klemmetje met een schroefje die, samen met een exemplaar er tegenover, het uurwerk netjes op zijn plaats houdt. Zo’n verend stukje metaal als op de andere plaatjes is dus niet nodig.

Dit uurwerk lijkt er trouwens via de voorkant uit te moeten. Het lijkt me nu belangrijker om te zien wat de staat van de voorkant is. Is de wijzerplaat nog origineel.

2 likes

Als we bij Ranfft kijken:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Zenith_133_8

lijkt het te kloppen.

1 like

Hardstikke origineel.

Een kastveer is vergeten. Dat gebeurt.

2 likes

Dank voor de reacties :ok_hand:t4:

Mooi uurwerk wel.