Vintage Zenith only

Super blij met mijn setje:

1. François Borgel cased jaren 30 Zenith van 28,5 mm op een bund strap van Torres straps.

2. Lyred lug, Stellina dial met 133.8 bumper automaat en 34 mm uit de jaren 50.

3. Zenith DeLuca MK1 small logo (375 stuks van gemaakt)en 40 mm met El Primero uurwerk.

15 likes

Groet,
Werner.

11 likes

Heel gaaf.

Sorry voor off-topic: Ik zit al een tijd te azen op een Ulysse Nardin uit dezelfde periode, met dezelfde stijlelementen. Ik hoop er in augustus even langs te kunnen rijden van of naar Italië. Los van de lagere kosten, wil ik hem even passen en zien. De overeenkomsten vielen mij op.

Back on topic.

6 likes

Allemaal schitterend! Maar die DeLuca… :star_struck: (en in die staat!!!)

1 like

Tijdens de ooruimwoede van mijn ouders is het horloge van mijn opa boven water gekomen. Tot mijn verrassing zag ik zenith op de dial staan terwijl ik de oude man altijd meer ingeschat had om een horloge bij de V&D te halen.
Ik kan me met name het diloflex bandje nog herinneren.

Na oppakken liep het horloge meteen weer dus dat het een (gold plated) automaat is is duidelijk maar wat heb ik hier precies?

Het horloge is plated, hoe maak ik deze knap schoon zonder de goudlaag er meteen af te poetsen?

4 likes

@Macx Wolter is binnen korte tijd naast @Lexaf
Lex een absolute opperpoetser geworden, en zij kunnen je vast meer en betere tips geven dan ik. Simpelste lijkt mij in elk geval zo’n sieraden doekje wat sommige juweliers ook gebruiken - succes! :four_leaf_clover:

1 like

Voor horloges wordt vaak ‘Cape Cod’ gebruikt.

Wees er wel voorzichtig mee, want er zit diamant poeder in. Spectaculair bij stalen kasten, maar als je bij een gold plated kast hiermee te lang of te hard poetst ben je zo door het 10 of 20 mu goudlaagje heen!

Dan is een klassiek zilverdoekje misschien beter.

Hagerty heeft zeer goede poets en reinigings producten voor kwetsbare metalen en juwelen.

2 likes

Cape cod heb ik inderdaad zelf ook voor staal maar was/ben een beetje bang icm plated.

2 likes

Deze zenith schijnt uit de 1950’s te komen, kan iemand mij meer over dit horloge vertellen wellicht?

1 like

4 likes

De Zenith Sporto werd geïntroduceerd in 1955 en verkocht als een “every day watch” die tegen een stootje kan. Tot het jaar 2000 zijn er modellen met de naam Sporto verkocht met verschillende uurwerken. Bij de introductie van de automatische uurwerken (eind jaren 50) werd even de naam “Autosport” gebruikt.
Zo te zien komt deze inderdaad uit de jaren 50.
Om meer te kunnen zeggen over het jaar van productie zou je hem open moeten maken en het nummer wat op het uurwerk staat moeten vergelijken met deze tabel:

Let op, het zou kunnen dat het uurwerk een aantal maanden of jaren eerder is geproduceerd dan de uitgave van het horloge. Theoretisch zou het nummer dus van vóór 1955 kunnen zijn.

2 likes

Dank je wel
Ik ga hem eens voorzichtig open maken🫣

1 like

Kijken of je een inkeping ziet tussen de kast en het deksel en daar de snijkant van een (zak)mes tussen zetten.
Kijk uit voor je vingers (en het horloge) voor het geval je uitschiet.

2 likes

Blijft toch raar om iets van 75 jaar te gaan opereren, net of je je opa/oma … enfin

Blijft delicaat😉

Heb al geoefend op de Canarische vakantiehorloges. En raad eens?

Ze doen het alle drie weer😥
Zal wel geluk zijn.

Dus ik begrijp dat hij uit 1959 komt?

1 like

Yep! In ieder geval is dat het jaar waarin het uurwerk is geproduceerd. Het kan zijn dat hij pas in 1960 in dit horloge is geplaatst en in de verkoop is gegaan.
En hier staat om welk uurwerk het gaat:

3 likes

Waarschijnlijk een Cal 40 of 126-6