Vintage

Beste jongens en meisjes, willen jullie mij vertellen wat Vintage betekend? Ik weet inmiddels vrij veel in theorie over het inwendige van een eenvoudig horloge, maar ik had nog niet vernomen wat Vintage betekend. Verder blijf ik nog steeds een antwoord zoeken op de vraag hoe vroeger de masterhorlogemakers en de tegenwoordige fabrikanten van die hele kleine gaatjes van soms enkele tienden van milimeters kunnen boren in een caliber en/of kloof. Dan blijft ook nog mijn prangende vraag van enkele dagen geleden waarbij ik vroeg of iemand weet hoe een heel klein minuutpijpje vervaardigd wordt. Ik ben ook heel benieuwd hoe ‘men’ een hele dunne injectienaald maakt. Minuutpijp en injectie naald lijken immers op elkaar?! Ik verneem heel graag van jullie en ik blijf het vragen tot dat jullie zeggen dat ik niet zo moet zeuren. Dan vraag ik het in september wel op school. Heel veel groeten, Ben van den Broek.

vintage = oud
je kan op meerdere manieren gaatjes maken…ik denk dat ze het vonken :wink:

Geldt m.i. ook voor horloges :slight_smile:

Mijn beste,

Ga naar Horloge Encyclopedie / Vintage en daar geeft Nivelasco / Hans Mennik een heldere uitleg betreffende het begrip ‘Vintage’.
Je kan ook de zoek-functie van dit forum gebruiken. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

Patricia, Seamaster en Tissot62, bedankt voor jullie uitleg betreffende Vintage. Als ik het goed begrepen heb, dan is het een antiek object (er wordt over kleding uit vroeger jaren gesproken) Verder zou het een gewild en duur(zaam) object zijn. In het onderhavige geval een horloge. Verder heeft een van jullie het over het vonken om gaatjes te maken. Ik wil nog steeds heel graag weten hoe dat gaat. Hoe men een minuutpijp maakt wil ik ook nog heel graag weten, immers, jullie als horlogefielen werken er dagelijks mee, dan wil je toch ook weten hoe het gemaakt is? Hoe deed Christiaan Huygens het? Als jullie vinden dat ik niet zo moet zeuren dan vraag ik het in september aan de ‘meester’ van mijn opleiding. Ik verneem nog steeds heel graag en ik geniet nog dagelijks van jullie ervaringen en discussies. Groeten, Ben.

Omdat ik het ook niet wist heb ik het eens aan een leverancier gevraagd. Ik heb me door hem het onderstaande laten wijsmaken. Injectienaalden zijn over het algemeen niet meer compleet van staal, maar ‘groeien’ rond een draadje die er vervolgens weer wordt uitgehaald. Dat groeien moet je je voorstellen als een neerslag van een positieve lading die op een negatieve lading neerslaat. kan ook andersom wezen haal dat altijd door elkaar…
Er zitten wel staaldeeltjes in maar ook andere componenten die het mengsel dat neerslaat binden bijvoorbeeld. Die deeltjes moet je in de grote van stof zien, microscopisch klein dus. Het is trouwens over het algemeen een goed bewaard geheim hoe ze het precies doen. Hoe het bij uurwerk onderdelen zit weet ik ook niet. En zeker niet hoe dat dan vroeger ging. Zal toen wel een minder klein gaatje zijn geweest ??

Zo zie je maar weer hoe onbetrouwbaar of op zijn minst onvolledig informatie op het internet en ook in wikipedia kan zijn. Er wordt geleuterd over mode, terwijl vintage op veel meer onderwerpen van toepassing kan zijn. En zoals Nivelacuso in de Encylopedie terecht opmerkt, en zoals trouwens al in het woord besloten ligt, heeft het woord oorspronkelijk betrekking op wijn en wijnoogst.