Vintage

Hallo Allemaal. Ik ben nieuw op deze site maar heb wel gezien dat er veel ervaring aanwezig is. Is er iemand die informatie kan verstrekken over het bijgevoegde horloge. Het enige wat ik weet is dat het horloge dateert van ongeveer 1930. Ik heb het via een erfenis verkregen. Graag zou ik willen weten welk merk het is en wat ongeveer de waarde bedraagt.

Welk bijgevoegde horloge?

Sorry, maar ik krijg de foto niet geplaatst.

Horloge dateert eerder uit 1950 dan uit 1930.
Als het een gouden kast is gok ik op een eurotje of 500/600. Misschien wat meer.

Er zijn veel Chronographe Suisses gemaakt en gouden kasten waren vaak erg dun en fragiel (zat maar weinig goud in)
uurwerk is volgens mij een Landeron, maar gezien de layout van de wijzerplaat kan het goed een Venus zijn.

Wel een leuk klokje.

Heeft als caliber Venus 170 en is van ong '45. Specifiek voor dit uurwerk zijn de subdials op 6 en 12u. Deze zijn een beetje minder geliefd bij de verzamelaar, zijn daarom ook iets goedkoper dan met de Landeron 48 caliber. Waarom ???
Prijzen schommelen tussen 300 a 400 euro.Volgens de staat van de kast, blutsen.
Ik vind deze calibers zeker niet minderwaardig.

Weet je zeker dat ze minder geliefd zijn, Freddy??
De Landerons kom je veel vaker tegen dan deze Venus. En daarbij hebben ze een kolomwiel terwijl de Landeron’s dat niet hebben.
300-400 is wel weinig hoor voor een gouden CS.

Hartelijk dank voor jullie reacties. Uit de laatste melding van Tom Koerts ga ik ervan uit dat het uurwerk een Venus is. De kast en het achterdeksel is volgens mij 18 karaat goud aangezien in het achterdeksel 18K gegraveerd is. Ik had zelf gedacht dat het horloge eind 30er jaren dateerd, maar het zou ook iets later kunnen zijn zoals jullie zeggen.

Tom, zie op de veilingen wat de prijzen zijn.Een Venus 170 is altijd minder in prijs.
Landeron 48 is een standaard goedkope uitvoering van een chronograaf speciaal gemaakt , in die tijd, voor de werkende mens zodat deze ook een gouden horloge kon kopen, vandaar de zeer lichte kasten.
Landeron heeft ook verschillende calibers gemaakt met kolomwiel.

Tijdens en net na WO 2 was goud zeldzaam.

Daarom werden deze “gouden” horloges gemaakt met zgn. “holle” kasten, in tegenstelling tot solide “volgouden” kasten.

Hun goudgewicht is daarom aanzienlijk lager.

Ook vertonen ze dikwijls “blutsen en deuken” omdat de “gouden kast” niet vol, maar “hol” is. (is wel van echt, dun gewalst, goud gemaakt).

Deze “Chronographes Suisses” zijn volop gemaakt tussen 1943 en 1952.

Om toch een ietwat “acceptabel” gewicht te hebben waren deze kasten voorzien van twee bodems en een metalen “ring” om het uurwerk bij elkaar te houden.

De zichtbare bodem (met goudstempel) is hoogstwaarschijnlijk een flinterdun gouden deksel. Als je dit verwijdert zie je een nieuw deksel met daarop de inscriptie “metal”. Dat is de echte structuurbodem die gemaakt werd van brons of ijzer. Ring idem.

Gemiddelde waarde van dergelijk uurwerk is +/- 300 tot 400 Euro (indien in “ongedeukte” staat).

Landerons zijn inderdaad iets populairder dan Venus (hoewel ikzelf een Venus kaliber hoger inschat).

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.