Vinwat clinic 2022

Leuk om te lezen dat jullie het naar de zin hebben gehad. Helaas kon ik wederom niet… veel plezier de tweede avond…

2 likes

Tja wat een leuk avond. Heerlijk een uurwerk uit elkaar en weer in elkaar gezet.

Geen van mijn onderdeeltjes hebben het luchtruim gekozen tijdens de clinic.

Maar gisteren is een schroefje van een projectje van mij wel ontsnapt en heeft een heel goed verstop plekje gevonden. Na verschillende uren zoeken nog niet terug gevonden. Magneet erbij en nog steeds niet.

Dus nu opzoek naar een vervangend schroefje of donor uurwerk. Het betreft een Seiko kinetic 5M22 uurwerk. Partnummer van het schroefje is 0022 247. Ik zie dat het schroefje in meerdere kinetic uurwerken is gebruikt.

3 likes

Hoi Frank, ik neem volgende week wel een doosje met onderdelen mee. Ik heb het nog niet uitgezocht dus zit vanalles in. Maar zitten vast wel schroefjes in die misschien passen.

4 likes

Ik zal duimen dat er een passende tussen zit.

1 like

Geduld en doorzetten.

Nog een paar keer op de knieën, een grotere magneet en zoeken, zoeken, zoeken…

He! zit er nu een suikerkorreltje aan de magneet… Loep erbij en kijken. Jippy het is het schoefje.

Schroefje in het uurwerk en… en…

Ja het uurwerk loopt. :smiley:

Weer wat geleerd. Met geduld en doorzetten kom je er wel.

7 likes

Wel, wat je goed in jouw oren moet knopen zijn de volgende termen;
Kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, en nog eens goed blijven kijken.

Zoeken, zoeken, en nog meer zoeken, halloooooooo?
Goed nadenken wat je aan het doen bent, dan hoef je niet te zoeken.

Geduld, geduld, en nog eens geduld, nooit ongeduldig worden, kwaad worden, nooit gaan gooien en smijten met onderdelen, pincetten en/of schroevendraaiers.
Als je dat allemaal hebt overwonnen,
dan kan je mogelijk eens een echte horlogemaker worden.
dixi

5 likes

Morgen mogen we weer. Ben benieuwd wat we gaan doen als ze weer allemaal in elkaar zitten.

3 likes

Wel, dit groepje is behoorlijk snel gebleken, hulde voor de deelnemers.
Het “management”, Clim, Harry ik ondergetekende hebben inderdaad het een en ander doorgesproken. We kwamen tot het volgende;
I.v.m. de tijd die beschikbaar is hebben wij besloten om vanavond de volgende klusjes te doen, met name omdat die nogal veel voorkomen.

  • Zelf een oliegever maken van een acupunctuurnaald.
  • Een nieuwe opwindveer in de veerton monteren.

Tja, dan kan het best zomaar zijn dat de tijd om is en moeten we de tent sluiten.

Ik zie weer met plezier iedereen terug op de tweede clinc avond.
Gaat zeker gezellig worden.
dixi

,

4 likes

Gaaf, ik verheug me!

2 likes

Emile, ik neem een paar pincetten mee waar je mee kan werken als je nog geen pincetten hebt kunnen vinden.

2 likes

Onderweg naar de tweede clinic met goede vriend @lassale

6 likes

Met hypnosecirkels? Wij zitten aan de pizza op de hoek. Tot zo.

2 likes

Het was weer mooi. Nadat alle uurwerkjes weer in elkaar zaten (slechts twee booby trap veertjes missen :joy:, wel dezelfde!), kregen we uitleg van @Climholland hoe die veer eigenlijk in de veerton zit en hoe je die kan schoonmaken. Vervolgens kreeg iedereen een buisje van @vinwat met acupunctuurnaalden en liet @Climholland zien hoe je daar heel eenvoudig een oliegever van kan smeden. Erg interessant allemaal en nu wat minder vrees om een horloge open te maken als het niet lekker tikt (of helemaal niet tikt). Bedankt @vinwat, @Lasalle en @Climholland :pray:! Ik kijk uit naar een vervolg.

5 likes

Dank emile,
Was inderdaad erg leuk.
Kleine correctie: @lassale liet zien hoe een veer uit, en weer in de veerton te krijgen. :rofl:

5 likes

Jullie lijken ook zo veel op elkaar :lying_face:

3 likes

Was weer leuk mannen en dame :+1: :beers:
(Dat laatste moeten we ook eens doen, is wel erg armetierig zonder koffie of wat anders)

Opwindveer na instructie van @lassale kunnen vervangen en het horloge loopt weer als een tierelier :blush: Dank aan @vinwat voor het regelen van de opwindveer.

Opwinden gaat nu ineens ook een stuk soepeler :+1:

5 likes

Wel beste HF leden, de eerste groep die de nieuwe vinwat clinic hebben gevolgd zijn helemaal gereed om hun geleerde kunstjes thuis verder te ontwikkelen en hun eigen project horloges te behandelen.

Ik moet zeggen dat deze groep bijzonder snel was, de meeste hadden hun uurwerk in de eerste avond al helemaal gemonteerd. Iets wat toch wel bijzonder is.

Wel kunnen we opmerken dat er een paar clinicers zijn geweest die ondanks dat er duidelijk vooraf is verteld dat er booby traps in het uurwerk zitten in staat waren om de tirette veer zodanig te lanceren dat die niet meer zijn teruggevonden en vermoedelijk door het universum van het lokaal ergens in een hoek zijn beland.

Gelukkig is dat nog wel snel vastgelegd in een beknopte fotosessie voor het nageslacht, jammer genoeg i.v.m. de privacy kunnen we hier geen foto’s plaatsen.

Dus de tweede avond was er meer tijd over en heeft Lassale (Harry) nog een demo gegeven hoe simpel het is om een gebroken opwind veer te vervangen.

Ons geachte clinicer en forumlid @plees heeft dus zelf even een nieuwe veer gemonteerd in een vintage Omega. Kijk, dat zijn nu de leuke dingen die we meemaken door het geven van dit soort clinics.

Als slot, dus het dessert van de avond, heeft Clim (climholland) een demo gegeven hoe je een acupunctuur naald kan omtoveren tot een functionele oliegever.

@langelambal had een eigen projectje meegenomen een Roskopf zakhorloge waar de opwindveer van was gebroken. Natuurlijk had ik daar niet op gerekend en geen veren meegenomen, dus heb ik de veerton maar meegenomen naar huis en heb er vanmorgen even een nieuwe veer ingezet.

Van gebroken veer tot een nieuwe veer.

Nieuwe opwind veer.

Na inzetten van de veer.

Arbor ingezet en klaar is die jongen. Nu alleen nog de deksel erop drukken en kan de veerton weer worden gemonteerd.

Welnu, deze sessie kan niet meer stuk.

Erg leuk geweest, wat het ook leuk maakt, is het feit dat er weer een dame heeft meegedaan. Dit is de tweede dame die een vinwat clinic heeft gevolgd en het mag zeker gezegd worden dat ze haar uurwerk ook zonder problemen en ruim binnen de gegeven tijd heeft kunnen afmaken, hulde.

Hieruit blijkt maar weer dat het zwakke geslacht zoals dat in de volksmond heet zeker niet onder doet als het gaat om aan horloge uurwerken te sleutelen.
Al eerder heeft @Jenneke deelgenoten aan een clinic en sleutelt nu driftig aan vintage Gruen horloges.

Wel, op naar de tweede clinic die van start gaat op 30 november aanstaande.
Ik kijk er naar uit.
dixi

13 likes

Als er bij mij iets wegschiet, ligt het vaak veel dichter bij me dan ik zou verwachten. Maar het kan een avontuur zijn. Witte jas is een aanrader. Je ziet er alles op, dus ook onderdeeltjes. Zoek dan ook in je borstzakje - ook al eens een deksteentje teruggevonden. Kijk ook bovenop je schoenen, net achter je oliepotjes, en schud even door je haar (niet boven je werk!). Zat bij mij ook al eens een veertje in. :sweat_smile:

8 likes

Helemaal waar, bleek gisteren ook weer.

Ooit eens een veertje in de wenkbrauw van een clinicganger gevonden , maar daar kwamen we pas na een tijd zoeken achter…

8 likes

Dat klinkt best intiem harry

7 likes