Na een lastige periode waarbij ik een paar maanden in het ziekenhuis heb gelegen, ben ik weer langzaam aan het herstellen van een aanval op mijn lichaam door een gevaarlijke meningokokken bacterie die bij mij een zeer ernstige infectieziekte heeft veroorzaakt.
Het herstel zal zeker nog enige maanden duren, maar daar ga ik dus niet op zitten wachten.
Ik ben samen met @lassale weer vervolg clinics aan het organiseren.
De deelnemers van het eerste uur hebben aangegeven om meer van dit soort samenkomsten te organiseren, met name om dieper in te gaan op bepaalde onderwerpen en vooral ook om speciale reparatie technieken eigen te maken. Te denken aan vervormde spiralen weer terug te plooien, opwind veren vervangen, lagerstenen vervangen, kapotte balans as vernieuwen, kortom er zijn voldoende onderdelen om te behandelen.
Uiteraard kan men ook een eigen project meenemen, eraan te sleutelen en eventueel vragen te stellen hoe en wat te doen om een bepaald euvel weer in orde te krijgen, zodat men later zelfstandig in staat is om bepaalde euvels aan het uurwerk te herkennen en te herstellen.
Beginnende sleutelaars kunnen zich uiteraard ook opgeven om mee aan te schuiven bij een van de volgende clinic avonden. Het is dan wel noodzakelijk dat men moet beschikken over enige basis gereedschappen.
Hiervoor kan iedere geïnteresseerde zich middels een PB opgeven bij @lassale die momenteel een lijst met deelnemers aan het samenstellen is voor de komende clinic avonden.
De eerst volgende avond voor beginnende sleutelaars zal, als alles goed gaat, gehouden worden op 26 maart aanstaande. Uiteraard zijn gevorderde sleutelaars natuurlijk ook welkom met eventueel een eigen project.
De beginnende deelnemers gaan dan aan de slag met het demonteren van een horloge om die vervolgens weer in elkaar te zetten zodat het weer een werkend horloge is geworden. Deze basis handelingen zijn noodzakelijk om gevoel te krijgen met de werking van het uurwerk en tevens om te leren omgaan met het gebruik van horlogemaker schroevendraaiers, pincetten en uiteraard de minuscule onderdelen zonder dat er onderdelen door de kamer vliegen.
Let wel, forum leden die roepen dat ze twee linkerhanden hebben ofwel huiverig zijn om brokken te maken, zijn zeker ook welkom. Ik heb nog nooit een persoon gezien die twee linker handen heeft.
Het is juist zeer interessant om mee te maken hoe een deelnemer met twee linkerhanden perfect in staat is om een horloge uit elkaar te krijgen en vervolgens weer deskundig in elkaar te monteren.
Vervolgens zal in de komende clinic op 12 maart tevens aandacht worden gegeven aan het vervangen resp. op maat maken van een opwindstift, ons forumlid @Climholland zal dat in een aparte topic op het forum uitgebreid bespreken, althans dat heb ik in de wandelgangen gehoord.
Dan zal er ook een lagersteen worden vervangen op de platine van een polshorloge.
Hiermee zal de eerste avond vermoedelijk wel gevuld zijn.
In ieder geval kijk ik al uit naar wederom een gezellige en interessante avond.