Visodate; getal voor de dagnaam

Al enige jaren ben ik de gelukkige eigenaar van een Tissot Visodate Automaat. In het vakje voor de naam van de dag staat een getal: 1 voor de maandag, 2 voor de dinsdag. Geen diep raadsel natuurlijk, maar het valt me op dat dit lang niet bij alle Visodates staat. Is dit een beperkte oplage, of een vergissing? Ik ben natuurlijk uiterst nieuwsgierig naar de gedachte achter het vermelden van dat nummer. Wie dachten ze daar een plezier mee te doen? Hoor graag.

2 likes

Zou je eens een foto willen plaatsen? Ben wel benieuwd eigenlijk. :sunglasses:
Oh, enne ik heb geen idee waarom die getallen erbij zouden moeten staan.

Dat wordt o.a. in Portugal gebruikt i.p.v. naam dagen , dus primer dia, secundo dia etc , dus mogelijk voor de Portugese markt geleverd. Is er een soort punt inslag op een van de lugs te zien (onderkant ) ? Dat werd in Portugal gedaan door de douane voor de invoerrechten. Een poncao .

1 like

Dank voor jullie reacties. Hierbij foto’s van voor en achterkant. Bandje is niet origineel (van een Certina DS) Interessant, die Portugal-optie. Een inslag zag ik niet zo snel.

2 likes

Geinig. Het getal staat ook op de dagschijf. Ik heb geen idee waarom, maar wel fijn dat je het even hebt laten zien @clode. Thanks!

@Ron-W, interessant. Dat van die invoerrechten, deden ze dat bij elk horloge? Best wel bizar eigenlijk. Koop je een leuk horloge en dan slaat de douane er een deuk in.

Mensen, die niet de taal spreken van de dagaanduiding!
Voor de meesten van ons dus een nutteloze toevoeging, wij spreken onze talen behoorlijk :blush:

@clode en @junior
Het dagcijfer is dus een nuttig hulpje voor mensen die niet de taal spreken die de dagaanduiding aangeeft om zo toch te weten wat voor een dag van de week het is.

Voorbeeld:
Ik spreek geen Russisch, maar kan deze Slava toch goed gebruiken:

Jouw Tissot is dus ook in Rusland goed bruikbaar :slightly_smiling_face:

10 likes

Beste @clode Ik heb 2 Visodates gehad en kan je het raadsel onthullen: dit hebben alle Visodates (tenminste van de laatste 10 jaar). Je kunt bij het verzetten van de dagaanduiding namelijk kiezen voor “1MON” of gewoon “MON”. Verzet de datum maar eens (let op dat de wijzers ergens tussen 4 en 8 uur staan).

Kies je voor “1MON” dan staat er telkens voor de dag een nummer, anders niet.

7 likes

Exact, is dag-van-de-week-nummer, ervan uitgaand dat de week op maandag begint (zoals in de meeste agenda’s)

2 likes

Leerzaam avondje! Dank. :ok_hand:

1 like

Nou ja zeg! Inderdaad. Wat een verrassing en eigenlijk ook wel een bijzondere functionaliteit. Ziet er zonder dat getal wel een stuk rustiger uit. Hartelijk dank!

2 likes

En nog een ander Tissot weetje: als je de originele Tissot box erbij hebt, dan zit er links en rechts een flapje waarachter boekjes of spulletjes bewaard kunnen worden. Ik kwam er pas achter toen ik mijn eerste Tissot weer verkocht (…).

ja, die had ik al gevonden, maar herinner me nog vreugde van de ontdekking. Nog even doordenkend over de die dagnamen: het zou leuk zijn als je datumwielen met andere talen zou kunnen plaatsen.

1 like

@junior ja dat deden ze bij alle horloges en sierraden als bewijs dat er invoerrechten betaald waren. Volgens mij tot aan begin 70er jaren.

1 like

Geen probleem. Je moet er alleen een vinden.
Zoals dit bijvoorbeeld

Welk kaliber zit er in jouw exemplaar?
Op jouw horloge zou je dan bijvoorbeeld een tweetalige kunnen laten plaatsen.

Inderdaad, heeft mijn Tissot PR516GL ook