Visualisatie horlogebouw - wat is jullie creatieprocess?

Een interesse-vraag voor de modders en horlogebouwers op het forum:

Hoe visualiseren jullie je creaties voor je effectief onderdelen bij elkaar sprokkelt? Of doen jullie daar niet aan mee en zien jullie gewoon wat er wel/niet werkt op het moment van creatie? What’s the process?

Ik ben heel erg geïnteresseerd in het creatieproces: van koken tot messenmakers tot film tot architectuur, … Maar over horlogebouw heb ik nog maar sporadisch iets gezien. Vandaar dat ik me even rechtstreeks tot de deskundigen zelf richt (en iedereen die ook graag een kijkje achter de schermen neemt)

Zelf ben ik een eeuwige twijfelaar (en grafisch vormgever van opleiding), dus ik maak lijstjes en schetsen en tekeningen vooralleer ik een stap durf zetten in gelijk waar ik mee bezig ben :smiley:

Om een voorbeeldje te geven, dit zijn mijn schetsen en lijstjes voor onderdelen en mogelijke richtingen van een paar SKX projectjes waar ik dit jaar mee in mijn hoofd zat:


En dit zijn wat vector-tekening om snel en makkelijk kleurcombo’s uit te testen:
(mocht iemand er wat aan hebben, stuur ik graag het originele Illustrator-bestand door)







Maar dus: hoe zit dat bij jullie?
Ik denk bvb aan @Dao @HanDavinci @stefanketelaars etc…

10 likes

Ik doe mijn ogen dicht en dan zie ik of het geslaagd is of niet.

ik heb meer ideeën dan ik geld over heb voor de mods. In de Whatsapp geschiedenis tussen @Drebin en mij zullen zo’n 50+ ongebouwde mod ideeën zwerven, als het er niet meer zijn. Walter wordt altijd boos omdat ik nooit wat afmaak :older_woman:

Soms loop ik in de supermarkt en denk ik; fuck, weet je wat een briljante mod zou zijn? Een SLA017 wijzerplaat en wijzers in een SPB51. En dan kom je erachter dat de minuut- en uurwijzer al 120 euro per stuk zijn. Laat maar zitten dan :roll_eyes:

3 likes

Ik visualiseer alles in mijn hoofd. Ik maak alleen schetsen als ik iets in opdracht maak om zo het idee over te brengen. Ook het uitdenken van mechanische overbrengingen doe ik in gedachten, dan kan ik alles al testen of het werkt zoals het moet.

Al moet ik zeggen dat aantekeningen maken wat jij doet een stuk beter is, dan heb je direct een naslagwerk van je gedachten spinsels!

3 likes

Zelf ben ik nog niet zo lang aan het Modd(er)en en zeker nog niet op het niveau van @HanDavinci of @Dao maar dit forum geeft mij de grootste inspiratie.
Ik zie iets wat ik zelf leuk vind en ben dan net Bassie:
Even aan de binnenkant van mijn ogen bekijken.

Dan ga ik na wat ik kan, zou kunnen als ik het nog niet gedaan heb en wat er dan voor nodig is.
Soms zie ik iets wat ik wel wil namaken maar probeer er dan altijd wel nét iets aan te veranderen zodat het toch helemaal je eigen is.

En verder vooral veel klooien, kijken of het staat, weer uit elkaar halen en opnieuw beginnen.

3 likes

En nog laaaaaang niet zo ver als @stefanketelaars natuurlijk.
Maar wie wel.:wink:

1 like

Bedankt voor je compliment! Maar ik heb ook nog veel te leren, er komt zo veel bij kijken vandaar dat ik ook nog niet overal het fijne van weet. Ik doel er op dat ik volgend jaar 1 dag in de 2 weken stage kan lopen bij een horlogemaker om zo extra kennis op te doen, maar ik ben hier nog voor rond aan het bellen.

4 likes

De mate waarin jij je bezig houd met het hele proces is gewoon prachtig om te volgen.

1 like

Ik heb veel bewondering voor het feit dat je dat allemaal kan bevatten louter en alleen in je verbeelding. Petje af voor jou, Han en de anderen die dat doen!

Zo had ik het nog niet bekeken, maar ja, het kan wel leuk (en handig) zijn om op terug te kijken

Het is niet zozeer boos, meer teleurgesteld.

Nee dat is niet waar, ook boos. Maar dat is mijn basisemotie

1 like

Nou @lordrembo jij pakt het vrij grondig aan.

Mijn proces is zoiets als dit

Khing, the master carver, made a bell stand of precious wood. When it was finished, all who saw it were astounded. They said it must be the work of Spirits. The Prince of Lu said to the master carver: “What is your secret?”

Khing replied: I am only a workman. I have no secret. There is only this: When I began to think about the work you commanded I guarded my spirit, did not expend it on trifles, that were not to the point. I fasted in order to set my heart at rest. After three days fasting, I had forgotten gain and success. After five days I had forgotten praise or criticism. After seven days I had forgotten my body with all its limbs.

By this time all thought of your Highness and of the court had faded away. All that might distract me from the work had vanished. I was collected in the single thought of the bell stand.

Then I went to the forest to see the trees in their own natural state. When the right tree appeared before my eyes, The bell stand also appeared in it, clearly, beyond doubt. All I had to do was to put forth my hand and begin.

If I had not met this particular tree there would have been no bell stand at all.

My own collected thought encountered the hidden potential in the wood; From this live encounter came the work which you ascribe to the Spirits.

haha nee wat ik doe is de dingen bij elkaar visualiseren, zoeken welke mod onderdelen er allemaal zijn, wat ik gaaf vind, wat bij elkaar past, etc. De manier waarop ik het bij elkaar probeer te brengen op een eenvoudige manier, is als volgt:

Met als eindresultaat

Zo heb ik dat eigenlijk met al mijn mods gedaan, alleen merk ik nu: jammer dat ik die collages verwijder eigenlijk, als het proces klaar is!

Hier nog een meer simpele, om te zien of de wijzerplaat en insert bij elkaar gingen passen.

1 like

Dat is wel een heel handige manier van werken. Had ik nog niet aan gedacht zelfs, zo’n fotocollages. Nice!

1 like