Vleermuisdetector als horlogemicrofoon

Ik heb hier diverse topics voorbij zien komen over het met de computer “beluisteren” van het geluid van je horloge met behulp van je computer, om zo bijvoorbeeld te kijken hoe het gesteld is met de gang en het horloge eventueel te reguleren. Tot dusver - voor zover ik gezien heb - met wisselend succes.
Omdat ik ook belangstelling heb voor vleermuizen, kwam het idee bij me op om te zien of zo’n apparaat het horloge kan horen. En jawel, ik krijg er geluid uit. Werkt ook met kwarts horloges (mits met een 32768 Hz kristal), als de signaal/ruisverhouding van de vleermuisdetector goed genoeg is. Met Audacity wat geluid opgenomen en de tikken zijn goed zichtbaar. Ik heb helaas geen software om het bestand te analyseren in het lage frequentiegebied. Mocht je dergelijke software wel hebben: PB me, dan stuur ik een (gecomprimeerd) geluidsbestand op.

De opstelling:

Ik heb gebruik gemaakt van de 40 kHz piëzo detector (links). Rechts zit een ultrasoon microfoon. Die heeft een slechtere SNR, maar is wel een stuk gevoeliger op 32 kHz en die zou te gebruiken zijn voor elektronische horloges als ik een stabiele lokale oscillator gebruik (is nu niet het geval).

9 likes

Geinig gevonden! :thumbsup:

1 like

Dat zou erg tof zijn als je daar de perfecte afstelling mee kunt maken.

1 like

:grinning:
Wat een vondst!

1 like

@hplooijer hplooijer = Batman?
:crescent_moon:

Was het maar waar

:heart_eyes: :heart_eyes: :heart_eyes: :heart_eyes:

Gaaf, maar ik vind het eigenlijk spannender om te horen hoe je hiermee naar vleermuizen luistert. Wat is de gebruikelijk setting waarin je het gebruikt? Je loopt een donkere grot in met dit ding op een hoofdtelefoon aangesloten of zo?

Vervang “grot” door “het bosgebied Noorderhaven in Julianadorp” en je zit aardig in de richting. Volgens de lokale expert hier zitten er in dat gebied 7 verschillende soorten. Ik doe dit meestal in de zomer/vroege najaar, als ik er toch al ben i.v.m. de clubavond van de Sterrenwacht daar.
Ik doe het ook wel vanaf het openstaande raam van mijn studeerkamer, en dan neem ik gedurende de hele nacht op (met Audacity, die de opname start bij een bepaald geluidsniveau) om zo de activiteit van de beestjes gedurende de nacht te monitoren.

Mvg
Harold.

2 likes

Cool! Deel je je resultaten nog met een of andere database? Ik hou erg van ‘citizen science’ initiatieven.

Nog niet, want ontwerp en realisatie van de detector waren in eerste instantie het meest interessant (niet zo gek voor een radio-amateur. Immers, een heterodyne vleermuisdetector is in feite een direct conversion VLF-ontvanger). Ik wilde iets maken met betere SNR dan de (budget) commerciële producten kunnen leveren, en dat is vrij aardig gelukt: de sensorruis domineert. Wat overigens niet wegneemt dat het een 100% analoog bul is en ik wil nog eens kijken of ik iets digitaals kan maken met bijvoorbeeld een Raspberry Pi. Wordt vervolgd.

Ik wil hier echter wel verder mee. Er is een website (waarneming.nl) waarop je je waarnemingen kwijt kunt. Ik heb daar al een paar vogels gemeld, maar ze ondersteunen ook andere diersoorten. De beestjes zijn nu in winterslaap en dit zal dus moeten wachten tot komend voorjaar.

1 like