Wie kan mij helpen met het volgende. Op een 3tal plekken heb ik last van onafwasbare vlekken op mijn bezel insert. In ieder geval met de gangbare producten. De certina is van titanium, maar weet niet of dit ook het materiaal is van de bezel insert. Vervangen kan altijd maar ben benieuwd hoe ik er vanaf kom en wat het kan zijn om herhaling te voorkomen thnx
Heeft iemand ervaringen met citroensap of azijn? schijnbaar werkzaam bij aluminium potten en pannen. en aangezien ook deze insert van aluminium is…
Zijn de vlekken geen beschadigingen oid. Hoewel de insert van alumium is kan ik me goed voorstellen dat zuren de opdruk aantasten.
Geen idee wat wél zou kunnen helpen, maar:
Werkzaam? Een beperkt lage en beperkt hoge (!) PH kan al behoorlijk corrosief zijn voor Aluminium. Dit is ook nog eens legeringsafhankelijk en coatingsafhankelijk. Aan de andere kant is alumium “huidvormend”, dus een éénmalige behandeling zou geen bezwaar kúnnen zijn. Dit speelt dan weer alleen aan de binnenzijde, waar géén coating zit en zuur zou kunnen achterblijven. Als het zuur daar lang genoeg aanwezig blijft kan het echter wel mis gaan. Denk aan aluminium pannen die putten krijgen of zelfs lek raken door zuren in soepen, dressing etc. en sterke basen (uitkoken met soda).
Er zijn veel te veel factoren waardoor je niet zo maar kunt zeggen hoe het uitpakt.
Verder, afgezien van de kans op schade, wat maakt dat je denkt dat een zuur de vlek zou verwijderen?
Meest logische werkwijze:
- Check of de insert verkrijgbaar is, (en voor voor jou acceptabel bedrag)
- Verwijder de insert
- Probeer een aantal reinigingsmiddelen in oplopende agressiviteit
- Als het mis gaat: nieuwe bestellen
Oh en:
0. Check met een sterke loep of het geen mechanische beschadigingen zijn
Thnx voor de reacties! Ik ga het stappenplan volgen
Ps… mechanische beschadigingen; bedoel je beschadigingen aan het materiaal zoals krassen?