Vliegwiel van een Horloge

Ik ben bezig met een project over horloges en ik kwam op een vraag die ik niet kon beantwoorden met het internet dus misschien kunnen jullie mij helpen. Ik kwam er achter dat er een vliegwiel in een automatisch horloge zit die halve rondjes draait. Alleen kwam ik er niet achter hoe hardt dit vliegwiel draait, weten jullie dit misschien?

2 likes

Een vliegwiel? Die zit niet in horloges? Bedoel je de balans of het opwind gewicht? Als je wil weten hoe een horloge werkt:

2 likes

Het heet een rotor. De snelheid is niet zo hoog, die is afhankelijk van de bewegingen van je pols.

Draait die bij jouw halve rondjes? :wink: Hij zal het balanswiel bedoelen, maar die draait heen en weer.

2 likes

Nu heb ik even geen bumperautomaat, maar die deed dat wel ja. :wink:

6 likes

Sorry ik bedoelde het balance assembly deel dat in de video wordt behandeld

Ah. De balans draait ook halve rondjes inderdaad. :+1:

Waar, maar wel de uitzondering. Het leek me onwaarschijnlijk dat zijn vraag over een bumper ging. Overigens gaat zijn vraag over een mechanisch horloge :grin:

1 like

Enkel als de amplitude 180 graden is, toch?

3 likes

Op het oog doen ze dat voor de leek allemaal denk ik. Maar je hebt uiteraard gelijk, daar zit verschil in.

Ik vind het moeilijk om je vraag te beantwoorden, omdat ik niet helemaal weet wat voor soort antwoord je verwacht :slight_smile: Als het gaat om de ‘snelheid’ waarmee de balans draait; dit wordt uitgedrukt in BPH (beats per hour), ook wel frequentie genoemd. Afhankelijk van het uurwerk is dit meestal rond de 21.000 of 28.000

Denk dat je de vraagstelling nauwkeuriger moet formuleren. Een geldig antwoord op “hoe hard” oftwel de verplaatsing van een object per eenheid van tijd zou nihil zijn, want het komt niet van zijn plaats :wink:

Is Ă©Ă©n beat dan een halve draai naar links en rechts of alleen een halve draai naar Ă©Ă©n kant?

Er zijn GEEN HALVE draaien. Bij een horloge met een BPM van 28800 (4Hz) gaat de balans 4 keer per seconde heen en weer.

Klopt mijn vraagstelling is erg slecht, maar wat Stefanmol aan gaaf was de richting die ik op wilde gaan. Ik ben op zoek naar de frequentie en niet de snelheid.

Hoe zou u de beweging noemen die de balance assembly maakt?

Uitslag wordt vaak gebruikt. 8 uitslagen van een 4 Hz horloge.

Maak je geen zorgen, het is geen alledaags onderwerp en de terminologie kan verwarrend zijn :slight_smile:

Heb hem even naar het juiste topic verplaatst :+1:t2:

De balans draait wel degelijk. Vaak wel meer dan een half rondje, 250-300 graden is normaal.