Vloeistof schoonmaakmachine

Ik hoop binnenkort in bezit te komen van een schoonmaak machine, toch maar de stap genomen om er eentje van Ebay uit Azië te halen.

Nu ben ik op zoek naar wat nou te gebruiken qua vloeistoffen. Een zoekopdracht op het forum resulteert in een draadje van 2007, dus waarom dit niet eens opnieuw onder de aandacht brengen!

L&R, Elma, eigen mengels en verzin het eens. Wie heeft er tips/ervaringen?

3 likes

Elma! Gebruik het zonder enige behoefte aan iets anders. Altijd perfect brandschoon resultaat. WF Pro voor reinigen, Suprol Pro voor spoelen. 1 reinigingsbad in mijn Elma Super Elite, twee spoelbaden. Bij verversen - alleen het reinigingsbad en eerste spoelbad vervangen, tweede spoelbad naar de eerste positie. Zo spaar je veel uit.

Verversen is pas na lang gebruik nodig. Centrifugeer wel lang genoeg in je verwarmings/droogcyclus.

Ik vermoed dat je de Indiase variant van de SE besteld hebt. :wink:

Typo in je titel gefixt. :grin:

Qua tijden - reinigingsbad 10 a 12 minuten, eerste spoelbad 5, tweede pakweg 3, en minstens 5 minuten in de - goed warme - droger. Plaats je anker in het bovenste mandje, dan smelt de schellak niet. Als je een plastic korfje hebt - ik heb gelukkig nog een metalen - sowieso oppassen met de temperatuur; plastic korfjes smelten nog wel eens. Duw de korf niet helemaal naar beneden tot vlak boven de warmteplaat!

4 likes

Hoi Peter,

Kan jij ook eens een plaatje schieten van hoe je de korfjes indeelt? Ik zit zelf nog wat te pielen met welke onderdelen waar en wel of niet bij elkaar. Ben als de dood om tapjes te breken of verbuigen… mijn anker laat ik om die reden dus vaak ook uit de Elma en reinig ik met wasbenzine. Bedankt voor de moeite (als je dit wilt doen natuurlijk :wink:

Lijkt me ook leerzaam voor de TS!

1 like

Voor de micro-onderdelen gebruik ik van die superkleine ronde mandjes die IN een Elma-mandje passen, 1 daarvan heeft bij mij ook nog een dekseltje en NOG fijner gemaasd gaas. Daar gaan de chatons en dekstenen in. Ook micro-schroefjes doe ik in die kleine ronde mandjes (heb er 3, voor elk mandje 1) en ook anker en ankerrad, en soms raderen met heel lange assen.

Heb nu even geen foto’s bij de hand van een nog te servicen uurwerk, alles wat ik nog moet doen is al schoon. :wink:

En schoon wordt het. Hier na de schoonmaak en na meerdere uren zwoegen, horloge van een forumlid.

Ik moet hem donderdag alweer meegeven. :pensive: :wink:

Maak nooit de fout de wijzerplaat en datumschijf mee te spoelen! :sweat_smile:

1 like

Op dit moment gebruik ik L&R. Tevreden mee. Heb ook Elma vloeistof staan, die gaat erin wanneer de L&R aan vervanging toe is. Geeft vergelijkingsmateriaal.

Ik heb geen specifieke indeling van de korfjes.
Platine onderin, klein grut in mini korfjes, voor de rest maakt het niet uit.

2 likes

Las laatst een tip om juist de platine boven te doen. Zou minder kans op vibratie geven. Had-ie best wel een punt, think about it. :+1:

1 like

Is wat voor te zeggen. Tip neem ik ter harte en zal het volgende keer eens proberen.
Ik heb nooit heel academisch gedaan over die indeling.

Overigens doe de schroeven er nooit in; teveel gedoe om uit te zoeken welke schroef bij welke kloof hoort en ze hebben geen functie in het draaiend mechaniek…

ik gebruik het niet dus kan ook geen raad geven daaromtrent maar ben wel heel benieuwd hoe die indiase variant gaat mee of tegenvallen. Hou je ons op de hoogte?

1 like

Klopt. Hou al een hele tijd marktplaats/ebay en andere plekken in de gaten maar er kwam niks anders omhoog.

Een oom van mijn moeder had een prachtige elma machine + elma ultrasoon staan maar heeft deze helaas in een vlaag van beginnende dementie aan een klant gegeven (of af laten troggelen, komen we nooit achter). En ik vond het nou wel tijd worden om eens een volgende stap in het schoonmaken te nemen😁

Bedankt voor de tips! Ik ga kijken waar ik elma voor een leuk bedrag kan scoren.

Ga ik doen

Natuurlijk moet je hier nog de droog-centrifugetijden bij optellen, enkele minuten per bad. Je tilt de korf dan uit de vloeistof zonder de motorunit los te halen. Ik zet dan wel het toerental altijd een stukje lager.