Vlooienmarkt, 2 oude vondsten

Gisteren op de rommelmarkt bezweek ik weer eens voor een oude Poljot die, eufemistisch gezegd, zeer gepatineerd is en er daarom voor mij aantrekkelijk uitzag. Jaren 70 lijkt me. Ik ga er nog wel een nieuw glaasje op laten zetten dan komt de patina beter uit. :laughing:
O ja, dit horloge heeft geen secondewijzer, zou dat zo horen?

Daarna vond ik nog een oud horloge met een bijzondere wijzerplaat en twee wijzers met frisgroene lume, merk Anda, nooit van gehoord. Achterop staat Swiss made. De typografische vormgeving van de 12 en de 6 is eh … apart. Ik gok jaren 60??? Wat denken jullie?

20 likes

Of eind jaren 50? Die poljot lijkt inderdaad een secondewijzer te missen.
Leuke vondsten :slight_smile:

Leuke aanwinsten, vooral de Anda vind ik bijzonder. De felgroene wijzers zijn waarschijnlijk opnieuw van lume voorzien, maar ik zou me daar niet druk over maken.
Veel plezier emee!

Ik was nog vergeten te melden dat ze allebei goed lijken te lopen zonder al te veel afwijking. Een beetje mag van mij wel, ik begin zelf helaas ook steeds meer afwijking te vertonen, ook al leeftijd-gerelateerd.

3 likes

Best een leuk ding die Anda moet ik zeggen.
Kun je die Poljot zelf niet met wat polywax weer een beetje fris krijgen? Of is het mineraal?

1 like

Gefeliciteerd met deze leuke aanwinsten!:+1::slight_smile:

1 like

Die Anda is vooral leuk. Mooi gestileerde 12 en 6 en een aantrekkelijke wijzerplaat waarop veel te beleven is.

1 like

Leuke vondsten hoor!
Ik denk inderdaad dat de Poljot een seconden wijzer hoort te hebben. Ik heb verschillende vintage Poljots bekeken. Met 17 jewels op de plaat. Allemaal met seconden wijzer. waarschijnlijk cal 2416.2H
Veel plezier ermee. :slightly_smiling_face:

1 like

Bij deze poljot en overigens bij alle uurwerken met een centrale secondewijzer kan je zien of er een secondewijzer wel of niet op behoort te zitten door de achterkant open te maken en te kijken of er een tandwieltje extra is aangesloten die de as van de secondewijzer moet aandrijven.Als dat rad er zit dan zal er ongetwijfeld een secondewijzer op horen te zitten.
Ook door goed te kijken aan de voorkant of er in het minuten rad een doorboring zit waar dan weer de secondewijzer doorheen zal moeten komen.

1 like

Mijn beste,

Leuke vangst!!
Een begeerlijk duo horlogerie!!
Ik wens je er een plezierige tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

voor zover ik met mijn slechte ogen kan zien is duidelijk te zien dat de minuutwijzer over een pijpje zit waar de secondewijzer op hoort. volgens mij zie ik zelfs het staafje nog zitten waar je de wijzer op kan schuiven.

1 like

Ik geloof dat je gelijk hebt. Het lijkt erop dat er inderdaad een seconde as door de minutenwijzer as zit.

1 like

Nee, het is geen mineraal, gewoon kunststof, perspex of zo.
Ja, misschien moet ik het zelf-poetsen toch eens proberen, heb zelfs de opeenvolgende schuurpapiertjes al in huis. Maar handen en vingers zijn nogal artrosisch (is dat een woord?) waardoor ik zelf schuren niet goed aandurf.

1 like

Aha, ja dat is een woord want ik begrijp het :wink:
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het zou met polywax meen ik ook vrij simpel kunnen mits de krassen niet te diep zijn. En anders idd van iets groffer naar steeds fijner zou ook moeten werken.

Die Anda is echt leuk hoor. Gefeliciteerd met je vondsten en succes met het glaasje :+1:

1 like

Ik weet bijna zeker dat ik nog wel zo’n secondewijzer heb.
Kom eens passen.
Moet je wel eerst even het glaasje polijsten want anders is het zinloos om er wat aan te doen.

1 like

Ha André, bedankt voor dat aanbod.
Ik ga me eraan wagen.
Je hoort van mij.
Marjolijn

Koop je een setje fijn schuurpapier wat polijstpasta en je krijgt elk plexiglaasje weer als nieuw.

1 like

Ik weet het maar had me er nog nooit aan gewaagd.
Bedankt.

Met koperpoets (brasso) en een ouwe katoenen doek (flink wrijven) kom je ook al een eind. (Niet zo mooi als de eerder genoemde oplossing, dat wel.)

1 like

Een nieuw glaasje kan ook nog wel eens helpen.

1 like