Vocht achter glas

Beste Forumleden,

Ik heb even een vraag over mijn Zeno Pilot Carré chrono. Ik heb dit horloge nu ruim 2 jaar.
Het horloge ligt meestal op mijn nachtkastje bij het bed of in het doosje in het kastje als ik het voor een tijdje niet draag.

Ik heb hem nu 1 maand niet gedragen (ben ook blij met mijn Monster) en opgeborgen in het doosje in het nachtkastje. Deze staat overigens dicht bij het raam dat altijd een stukje open staat.
Nu wilde ik hem gisteren weer omdoen en zit er wat vocht/condens achter het glas aan de voorkant (niet op de achterkant/zichtbodem). Niet echt veel en je kunt het alleen zien bij goede lichtinval. Tevens zie je ook een paar soort van stipjes/geen condens zal dan misschien stof zijn?

Nu is mijn vraag: Is dit normaal, komt dit vaker voor. Zou toch niet mogen met zo´n horloge. Of komt het doordat het horloge erg koud is geworden bij het raam en door te dragen krijg je die condens?
Wat raden jullie mij aan om nu te doen, op de kachel leggen vind ik een beetje vaag.
Toch maar naar de winkel voor een APK´tje ?

Alvast bedankt voor jullie eventuele reactie.

Drogen bij de kachel heeft geen zin.
Als je zeker weet dat het vocht is wat er in het horloge zit moet dat eruit, ander richt het schade aan. Is evt. te testen door het horloge te dragen in koud weer, evt. vocht condenseert dan tegen het glas. Of een druppel koud water op het glas leggen wanneer het horloge op polstemperatuur is.
Om het vocht eruit te krijgen moet het horloge geopend worden, maar dat vocht komt er niet zomaar in, dan moet er iets lek/niet goed zijn.
Zou eens beginnen bij een juwelier die een waterdichtheidstestertje heeft ( zo eentje met vacuum ) die ziet zo of het horloge al dan niet dicht is. Zoniet: actie ondernemen !!

Bij horloges kan een mistige laag aan de binnenkant van het glas wel eens voorkomen, vooral bij oudere horloges. Hoeft niet meteen vocht te zijn. lijkt mij meer iets van uitdampen van olieën. Wellicht weet Freddy daar meer van.

Lucien,

bedankt voor je snelle antwoord. Het is niet veel maar wel irritant, zeker voor een horloge van 2 jaar.
Ik heb het horoge nu al 2 dagen om maar er veranderd niet echt veel. Middenin lijkt het wel of daar het “meeste” zit, tevens zie je her en der diverse kleine vlekjes, daar zit geen mist. Dit zijn dan stofrestje e.d? Hoe komen die dan daar uberhaubt?

Ik zal volgende week eens bellen met een juwelier. En nu nog even afwachten op eventuele andere reacties.
Wat is trouwens ongeveer de termijn dat dit probleem opgelost moet worden, 1 week?

Bedankt Rob.

heb ik vroeger ook wel eens gehad, waarschijnlijk vocht ingetrokken, horloge sloot niet waterdicht af. het verdween na verloop van tijd.

je kan het eens proberen met het horloge op de ventsterbank te leggen boven de verwarming verdampt het vocht meestal.

Wat k tegenwoordig veel doe bij horloges als ik ze in dozen opberg en bij metalen horlogegereedschap is die zakjes die je tegenwoordig in schoenendozen vind met vochtopnemer. volgens mij nemen deze wel vocht op.
Niet geschoten is altijd mis.

Jordy,
bedankt voor je reactie.
Heb inmiddels mijn horloge ter reperatie aangeboden.
Stopwatch functie was defect, seconde en uurwijzer ging niet helemaal meer terug.
Volgens mij komt dit wel vaker voor met dit uurwerk. Zag laatst hier een post over.

Rob.