Vocht achter het glaasje

Hallo allen,

Ik heb dus een seiko 6309-7290. Mooi klokje, en net een supermooi bandje besteld. (Endmill…)
Alleen zit er, bij temperatuur verschillen, vocht achter het glaasje.
Iemand enig idee hoe ik dit eruit kan krijgen?
Kattebakkorrels, rijst… Of toch weer naar een horlogemaker toe…

groet,
Repko

Toch maar weer naar de horlogemaker toe, veel succes.

Horloge moet geopend worden en snel om corrosie voor te zijn.

Vocht is funest voor een uurwerk!!! Ik zeg: zo snel mogelijk naar een horlogemaker en dat is niet persé de eerste juwelier om de hoek. Liever een tientje meer uitgeven dan 100 euro ellende achteraf.

Gr Wouter

Kroon loss raakten en in de koelkast totdat je hem kan opsturen.
Pakking zit in de kroon, dus open kroon is een opening,

Bij de nieuwere modellen zit de pakking om de as, en blijft ie dicht ook al is de kroon los.

Wat je kunt proberen, de kroon openmaken en met de föhn het horloge proberen “droog te leggen”… op de verwarming lukt het misschien ook…

Maar naar een horlogemaker gaan in elk geval. Vocht is voor een uurwerk niet echt ideaal :slight_smile:

Okay, ik zal er eens even goed naar laten kijken! Hij komt volgens mij uit 1984, lijkt me niet dat ie nog helemaal 100% waterdicht wordt…

Als me warme lucht gebruikt wordt het probleem eerder groter dan kleiner. De temperatuur van de lucht in het horloge is hoger dan aan de buitenkant. Aangezien warme lucht meer vocht bevat dan koude lucht condenseert het vocht tegen het koudere glas. De temperatuur in het horloge verhogen resulteert alleen in nog meer vocht. Tenzij je het echt kunt drogen, maar dat is door een opening in een kroon niet mogelijk. Een koelkast daarentegen heeft de eigenschap juist vocht te onttrekken aan producten. Vandaar dat je brood ook binnen een dag droog is in de koelkast.

Natuurlijk moet het je horloge zo lang met de föhn drogen, totdat de vochtigheid weg is… duurt natuurlijk wel een tijdje…

Maar toch zou ik er mee naar de horlogemaker gaan. Vertrouwen is goed… Controlle is beter :slight_smile:

LUWE Schreef:

Natuurlijk moet het je horloge zo lang met de föhn
drogen, totdat de vochtigheid weg is… duurt
natuurlijk wel een tijdje…

Maar toch zou ik er mee naar de horlogemaker gaan.
Vertrouwen is goed… Controlle is beter :slight_smile:

Bij een dicht horloge krijg je het met een föhn ook niet weg. Dat lijkt alleen maar zo.