En nou niet meer zwemmen he!
Heb je de rijst of oven techniek toegepast?
Wel, over hoe je dat vocht krijgt hoeft niet te worden gediscussieerd. Daar zijn legio mogelijkheden voor.
Als ik jouw zin goed lees, is dat ook eigenlijk hetgeen wat je vraagt.
Maar ik denk eerder dat je in feite graag wilt weten hoe je dat vocht als het erin zit kan kwijt raken.
Wel ik denk dat de enige goed manier is, om het uurwerk uit elkaar te halen, schoonmaken en weer monteren.
Er is echter nog wel een manier;
de achterkant open maken en het horloge op een super power grip te leggen.
Deze grips kan je kopen bij elke darts winkel. Deze grips zijn bedoeld om de transpiratie uit de handen te verwijderen, de basis is een gemodificeerde clinoptiloliet, ofwel zeoliet.
Deze grip producten zijn ook te koop bij een bowling pro-shop onder de naam jumbo wonder-grip.
Het zeoliet absorbeert het vocht razend snel en beschadigd het uurwerk niet.
Verder in dit topic lees ik dat er wordt gesuggereerd om het horloge in een oven te leggen, of eventueel zelfs in de zon.
Wel, als je dan toch jouw horloge snel wilt laten overlijden, dan is dat zeker een leuke manier om te doen, de horloge fabrikanten zien zoiets graag, immers er valt dan weer wat te verkopen.
Voor de onwetende onder u, misschien wel aardig om wat meer te weten te komen wat er zo ongeveer in een horloge zit.
In ieder geval zit er een anker in en een plateau op de balans as.
Wat aardig is om te weten als volgt, op het anker zitten 2 paletstenen, en op het plateau zit een kleine pin, ook vaak gemaakt van hetzelfde materiaal als de paletten in het anker.
Deze paletten alsmede de pin zijn gefixeerd in het anker en op het plateau met schellack, dat is een harsachtige afscheidingsproduct van de lakschildluis.
Welnu, schellack smelt bij verhitting, dus een oven en/of de warmte van de zon zal de schellack mogelijk wel eens kunnen laten smelten.
En als dat gebeurd, dan ben je heel ver van huis, de paletten kunnen wegzakken in het anker of zelfs helemaal uit het anker wegzakken en om de paletten weer op de goede plaats in het anker te monteren is een zeer nauwkeurige klus, zelfs geroutineerde horlogemakers doen dat niet graag en tegenwoordig zijn heel veel horlogemakers niet meer in staat om een dergelijke klus goed uit te voeren.
Ook bij quartz horloges is het funest om het in een oven te leggen, op de spoel wordt ook vaak schellack gebruikt als isolatiemiddel.
Conclusie, verwarm dus nooit een horloge in een oven, daar is die oven ook nooit voor gemaakt.
Leg een horloge ook nooit in de zon. De temperatuur in het horloge kan dan wel eens oplopen tot meer dan 65% C.
Een tip van een oude man, neem nooit een horloge mee naar het strand, de condens zal er zeker in komen als je dan met een heet geworden horloge de zee in duikt.
dixi