Vocht? Help!?

Gisteren foto’s gemaakt van mijn Tuna en een aantal keer de kroon opengehad om de wijzers weer goed te zetten voor een perfecte foto. De kroon waarschijnlijk niet helemaal goed dichtgedraaid en nu heb ik dus dit:

Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?? :cry:

Ook als de kroon niet helemaal dicht geschroefd is moet het horloge nog enige water resistance hebben. Wat heb je er dan mee gedaan zonder de dichte kroon? Lijkt me eerder gewoon condens op het glas.

Naar mijn idee heb ik de kroon gewoon dichtgedaan zoals altijd. De schroefkroon gaat bij dit model heel makkelijk dicht. Lijkt idd niet alsof er water in is gekomen. Geen idee hoe dan condens is ontstaan. Het is wel aan de binnenkant van het glas.

Deksel eraf, kroon eruit en uurwerk eruit.

1 like

:scream::sob:

En misschien verstandig om de pakking vd deksel te vervangen en eventueel de kroon :grimacing:

Misschien heb jij hier wat aan :
https://www.mostert-juweliers.nl/blog/condens-in-horloge/

2 likes

Is hij gewassen en daarmee groot temperatuurverschil ondergaan?

Dit zegt Tag Heuer :

2 likes

Ja het was best warm gisteren in de zon. Horloge heeft veel zon gehad.

Dat kan het ook zijn. Er zit altijd wat vocht in de kast bij het monteren (luchtvochtigheid) dit komt bij extreme verschillen naar voren tegen t glas…
Maar ik vind deze condens vrij fors. Je zou gewoon af kunnen kijken maar ik zou de achterkant even open maken en beginnen om het te laten drogen Dichtmaken en kijktn of het weg blijft. Vocht op t uurwerk wil je niet natuurlijk

1 like

Maar doen moet je hem wel weer dicht doen in een ruimte met lage luchtvochtigheid en lage temperatuur. Anders schiet je er alsonog niks mee op. En een horloge zal ook niet helemaal luchtdicht zijn altijd.

1 like

Ja, dat simpel is op te lossen.
Achterdeksel er af halen.
Koop een super power grip bij een darts winkel.
Leg het horloge met de open achterkant op de het kussentje.
Je moet het dan wel uit de verpakking halen.
In het zakje zit een vocht absorberend mineraal genaamd clinoptiloliet.
Succes verzekerd.

Waar te koop, kijk eens op deze link;
https://www.google.nl/search?q=super+power+gripdarts&rlz=1C1TGIB_enNL591NL592&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj1ge72qPHbAhXIGuwKHQNrDYQQ_AUICigB&biw=1538&bih=886&dpr=1.25

2 likes

Snel langs een horlogemaker.
Eerst waterdicht laten testen als de waterdichtheid in orde is het vocht eruit laten halen.
Dan heeft er dus al vocht in de kast gezeten en door temperatuur wisselingen condens gevormd.

2 likes

Bedankt voor de tips allemaal. Zojuist langs juwelier en horlogemaker Dirk Oskam gereden. Hij heeft de caseback geopend en dat laten we zo een nachtje drogen bij hem. Daarna een waterdichtheidstest doen. Hopelijk valt het allemaal reuze mee.

4 likes

Voor de DIY: vriesvak heeft een bijzonder lage luchtvochtigheid (is immers bevroren)
Uurtje ofzo in de vriezer leggen en NA het drogen in de vriezer dichtdraaien.

En voor de olie geen probleem ?

Nope, daar is je vriezer niet koud genoeg voor.
Essentieel is wel dat je het horloge condensvrij in de vriezer legt en weer in de vriezer afsluit. We gebruikten dit trucje bij defensie om condens te voorkomen.
Veel horloges worden in landen met een hoge luchtvochtigheid in elkaar gezet; eerder condens dus.
Voor op de mountain bike heb ik een G-Shock met schokdenper olie gevuld: dan ben je er helemaal van af.

1 like

En het vocht, aanwezig in het horloge, bevriest dan niet?

Het punt van TS is toch dat er condens in zit?

2 likes

Probleem is (gelukkig) opgelost. Nachtje laten drogen bij de horlogemaker en daarna door de waterdichtheidstest gekomen.

7 likes

Tot welke ‘diepte’ is dit getest, ik snap het bonnetje niet helemaal. 0.5 bar?

1 like