Vocht in het nieuwe horloge van m'n vriendin?

Een maand geleden heb ik voor de verjaardag van m’n vriendin een mondaine gekocht, maar nu zijn we een maand verder en zie ik een lichte waas over het glas komen.

Met het horloge is nooit gezwommen en het is niet nat geweest (hooguit bij het handen wassen).

Type horloge:
Mondaine A658.30300.11SBV
Website: https://www.mondaine.com/watches/official-swiss-railways-watch/evo/a658-30300-11sbv.html

Nu heb ik voordat ik dit topic opende nog even op het forum gekeken naar vergelijkbare problemen, daar heb ik het volgende gevonden:

  • verdamping van de oliën in het horloge?
  • vocht (waar ik zelf aan dacht, maar hoe?)

Alvast bedankt voor jullie reactie’s :wink:

Foto’s:

1 like

Terug naar de winkel??

Kan ook een plotselinge temperatuurwisseling zijn. Dan krijg je condens vorming. Bijvoorbeeld als je het horloge draagt in de volle zon en daarna onder de koude kraan je handen wast dan slaat de condens er vanzelf in.

Ik zou idd zoals Helden zegt ermee terug gaan naar de winkel.

1 like

Zo snel mogelijk terugbrengen naar de winkel.

Ja dat was mijn idee ook, maar wou het hier eerst even voorleggen, misschien dat het iets ‘normaals’ was icm de oliën.

Bedankt voor jullie reacties

Hee, toevallig exact hetzelfde horloge gekocht voor mijn vriendin (inmiddels echtgenote). Bij mij kwam 'ie op leer, dus de (originele Mondaine) Milanese band moest ik er los bijkopen.

Om mijn bericht nog een soort van on-topic schwung te geven: dit probleem heeft zich bij haar exemplaar niet voorgedaan ondanks veelvuldig dragen. Daarmee lijkt het geen inherente ‘design flaw’ te zijn. Oftewel: terug naar de winkel inderdaad (en bij voorkeur snel voordat er onderdelen gaan roesten).

1 like

Heb eens gelezen dat je het horloge met uitgetrokken kroon in de koelkast moet leggen, ca. 24 uur.

Zou ik niet doen… Das een hele vochtige plek om een horloge met open kroon neer te leggen.

Waar het om gaat bij condens tegen het glas is, dat er zich te vochtige lucht in het horloge aanwezig is.
Warme lucht kan veel meer vocht (water) opnemen dan koude lucht.
Dus in de koelkast leggen is geen slecht idee, echter het zal het probleem alleen oplossen als de lucht in de kast vrijelijk in aanraking komt met de lucht in de koelkast, dus het deksel eraf. Ik zou na een tijdje wel even controleren of er event. condens is vast stellen.
Dit moet verwijderd worden door met koude lucht te blazen.

Op bovenvermelde wijze zal het aanwezige vocht weer neerslaan op de koude delen.

Met vriendelijke groet,
Inca

in quartz horloges zitten toch vaak veel te kleine modules
waardoor je wat lege ruimte hebt om een paar korrels silicagel te tapen, dan nemen die korrels de condens wel weg,
( silicagel krijg je vaak bij de aankoop van electronica automatisch mee geleverd ) het mooiste is zo’n klein zakje dat ze meeleveren bij potjes vitamine / medicijnen… dat zijn hele kleine pakketjes en goed ingepakt.

1 like

Goed idee eigenlijk, daar was ik nou nooit opgekomen terwijl ik toch al meer dan mijn halve leven met elektronica werk en er dus altijd wel een paar van die zakje rondzwerven. Bij een wat ouder horloge, met dat probleem, wat ik zelf onder handen zou hebben, zou ik 't meteen doen. Mits er inderdaad de ruimte voor is natuurlijk.

Maar in dit geval, bij een gloednieuw Mondaine horloge, toch van een kwaliteit dat je mag verwachten dat er absoluut gen condens in het horloge mag komen: Niet acceptabel. Puur een garantie geval (vergeten pakkingkje?) Wat is er mis met de QC bij Mondaine?. Gelijk er mee terug naar de winkel dus en als 't even kan een ander exemplaar vragen!

De koelkast is juist geen vochtige plaats. Pas als de deur opengaat met (dit) warme weer ontstaat er condens.

Ha! nu weet ik meteen waar die balletjes voor zijn in de Chopard Happy Sport :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

balletjes ??
dat zijn 10 karaats briljanten bij gebrek aan echte silica kristallen :wink:

Bedankt voor jullie tips, ik heb hem de hele middag in een bak met rijst gehad (met de kroon open) nu is hij weer droog.

Toch even een mail naar Mondaine gestuurd om hen op de hoogte te brengen van mijn probleem, zodat als het probleem weer terug komt ik hem kan opsturen.

1 like

Ik ben benieuwd naar de reactie .

Mijn koelkast blijft niet vaak dicht haha… Als ik zie hoeveel condens er altijd in mijn kaasbak staat, ging ik ervan uit dat dat met een horlogekast ook zo is. Maar misschien als je hem open in de koelkast legt (deksel eraf), dat het dan wel werkt.

Fijn dat t weggetrokken is. Aangezien t n nieuwe klok is, zou ik er niet te veel mee rommelen, om verval v garantie te voorkomen. Dus zeker niks zelf openmaken wat je niet hoort open te maken.

Om erger te voorkomen, wel n goeie om met geopende kroon rijstkorrels de vocht weg te trekken. Doch, ik zou er toch mee teruggaan en alles goed na laten checken. Vocht schade (net als schade aan t glas) vallen vaak buiten de garantie. Straks komt je vriendin in n flinke regenbui ofzo terecht en is t horloge defect door waterschade. Loop je t risico dat je met de gebakken peren zit. Probeer dan maar te komen met t verhaal dat de pakking waarschijnlijk al niet goed was.

“Maar meneer, als de motor v uw auto een ratelend geluid maakt, blijft u er toch ook niet mee rijden?”