Vocht seiko monster

Help.

Sinds vanmorgen, en nee géén 1 april grap, zit er een vochtplek achter het glas.
Niet mee gezwommen en niet onderwater ermee geweest, met handen wassen hou ik hem om maar dat moet toch kunnen?

Heb het forum al doorzocht, maar niets hierover kunnen vinden.
Iemand suggesties hierover?

Vorig jaar hier op HF gekocht.


1 like

Kroon niet goed dicht gedaan?

Als het horloge een keer is opengemaakt en je ademt uit tijdens het opleggen van het deksel, krijg je vochtige lucht in het horloge. Als dan het glas een keer flink afkoelt, condenseert de waterdamp op het glas.

De enige remedie is het horloge goed te laten drogen met op zijn minst het deksel eraf en nog beter: het uurwerk uit de kast.

En uiteraard je adem inhouden als je 'm weer dichtschroeft :grin:

Sorry, middelste foto is niet goed, hoe krijg ik die weg?

Gisteren een uur vooruit gezet, en kroon goed dichtgezet

Nee, is niet opengemaakt

Niet door jou misschien, maar wellicht door een van de vorige eigenaren.

Mogelijk toe aan een onderhoudsbeurt en nieuwe pakkingen, die hebben niet het eeuwige leven. Voor nu even de kroon of het achterdeksel los draaien en minimaal 24 uur laten ‘luchten’ op een droge plek. Vocht is funest voor je uurwerk en wijzerplaat.

1 like

Bij een grote temperatuurschommeling kan er ook condens ontstaan. Zelfs als een horloge waterdicht is.

Ok, maar of ik dat zelf kan? Ben maar een leek, ik heb wel wat attributen om deksel er af te halen.
Ik ga er vanuit dat het uurwerk zelf niet uit elkaar hoeft, toch?
En waar moet ik op rekenen qua prijs voor een onderhoudsbeurt?

Ah, binnenwerkzweet. Komt meestal voor bij horloges die onderhoud nodig hebben, en een tijdverstelling te verwerken kregen.

:fish:

Zo snel mogelijk een onderhoud geven.

1 like

Dit, en dan de deksel los op de achterkant laten liggen (tegen etw. stof). Zo gaat het vocht er vanzelf uit.

Dit houdt echter wel in dat er in zo’n situatie een te hoge luchtvochtigheid in het horloge aanwezig is: geen vocht, geen condens. Professionele horlogemakers hebben om deze reden soms climaatbeheersing in hun werkruimte.

Het monster ligt nu lekker in de Spaanse zon, 24 graden en 35% luchtvochtigheid.
Komt goed :+1:

5 likes

Wel zonnebrand erop gesmeerd hoop ik? Anders verbrand het uurwerk misschien wel :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Ga ik doen, ik kan natuurlijk googelen hoe dat moet, maar ik hou mij aanbevolen voor advies hierop het HF van de experts hoe en wat te doen

kleed ziet er gelukkig niet stoffig uit! :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

2 likes

Ik zou er toch even een nieuwe case back pakking in zetten, en even invetten met silicone vet, anders draai je die pakking zo weer stuk. Succes! :+1:

Gewoon naar Rob van Monsterwatches brengen :ok_hand:t5:

1 like