Voel ik me anders als ik een Seiko of een Rolex draag?

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik, met horloges net zoals met kleding, voorstander ben van: Dress to the Occasion.

Noem me old-fashioned :man_shrugging:t2:

En dat is natuurlijk ook makkelijk om te zeggen als je meerdere types horloges in de collectie hebt. Sport, Dress, enz. enz.

Zoals sommigen van jullie weten, ben ik bijvoorbeeld al een tijdje op zoek naar het ideale zomerhorloge.

Want ook op het strand, vind ik dat het juiste horloge erbij hoort (als je er überhaupt al een draagt). Uiteraard zijn de standaard afwegingen dan belangrijk; niet te klein, niet te groot, kleur van de wijzerplaat, bla bla bla bla.

Vaak gooi ik dan de Explorer II om, maar in Ibiza dacht ik;dat doen we eens anders. Ik nam een Seiko mod mee met een knalgele wijzerplaat.

Krijg ik de opmerking van mijn vriendin: “hier loopt iedereen met ‘dikke klokken’ om (sorry :pensive:) en jij draagt zowat jouw goedkoopste horloge?”. Het gaat hier dus om status ofzo? Persoonlijk ben ik daar dan weer niet gevoelig voor. Per slot van rekening klopte het horloge voor de locatie en ik vond het eigenlijk ook wel leuk.

Deze week ook een Seiko gekocht met een frisse lichtblauwe wijzerplaat en bij incoming kreeg ik al voorzichtig de vraag of ik wel helemaal goed snik was. Grappig, die beeldvorming.

Nu iets compleet anders: toen mijn vader overleed, moest ik zijn bezittingen gaan ophalen in het ziekenhuis (vreselijk om te doen, maar dat hoef ik niet uit te leggen). Bij deze bezittingen, onder andere zijn Tissot.

Dit horloge hoort bij mijn verzameling. Vanzelfsprekend, maar het horloge heb ik nog nooit gedragen. Vrees ook dat dit nooit zal gaan gebeuren. Gevoelskwestie.

En nu kom ik bij mijn vraag: verandert jouw gevoel naar gelang het horloge dat je draagt?

Voel je je belangrijker als je een Rolex draagt en minder als er een Seiko om je pols zit?

58 likes

je draagt soms mooie overhemden, en ook af en toe een lelijke. who cares.

13 likes

Tja, we leven nu eenmaal in een maatschappij waar je waarde bepaald wordt door je bezittingen. Of je je daar door laat beïnvloeden is aan jou.

Ik vind het geweldig de je naast je Rolex ook gewoon een Seikotje draagt, als je een horloge mooi vindt, dan is die gewoon mooi!

15 likes

Mijn conclusie uit dit verhaal is dat jouw vriendin behoorlijk statusgevoelig is. :grin:

88 likes

Nu wil ik ook een vriendin.

24 likes

Je kunt ook gewoon naar Katwijk aan Zee gaan ipv Ibiza …

6 likes

Oh jawel hoor. Grijp liever naar een wat luxer horloge zoals de speedy of santos, voelt gewoon bijzonder een luxe horloge. Anders geef je er ook niet zo veel centen aan uit toch.

Meestal als ik wat goedkopers ernaast heb was het snel weer weg. Lekker snobbistisch en noem me een snob maar zo is het gewoon, droeg het toch niet, niks mis met Seiko/Tissot bijvoorbeeld, super horloge maar zou hier alleen maar blijven liggen en geeft me niet dat lekkere gevoel.

Moet wel zeggen nu ik 3 weken alleen de Squale op vakantie heb ik wel echt kan genieten van zo een horloge. Kan de andere toch niet omdoen

Rolex heb ik gehad en soms wil ik er wel weer een. Gewoon zo goed gemaakt. Beste band ever die oyster. maar elke persoon met geld loopt er mee. Liever wat anders nu.

En daarnaast gewoon grijs te duur voor wat je krijgt i.m.o. Maar dat is een andere discussie :stuck_out_tongue_winking_eye:

7 likes

Kennelijk voelt je vriendin zich anders bij een Rolex, dan bij een Seiko. :thinking:

9 likes

Nou, best wel een goed punt dit.

Afgelopen zondag had ik een dergelijk “gevoel”.
Ik liep op een evenement rond hier in de stad waar ik (echt zonder overdrijven) 40-50 Rolexen heb gespot. Dat was een moment dat ik bijzonder blij was dat ik geen Rolex droeg, Ik draag al bijna 20 jaar Rolexen en ik merk dat ik de laatste tijd in 90% van de gevallen liever iets anders draag .

Dat gezegd hebbende blijft een Submariner voor mij de ultieme vakantie-beater.
Gebruinde huid, zout op het glas en zand tussen de schakels, dat is waar een Submariner echt tot z’n recht komt imho.

18 likes

Ik ben nooit op Ibiza geweest en heb nooit een Rolex gehad. En heb geen plannen in beide richtingen.

Maar of ik me belangrijker voel met een Grand Seiko dan met een basic Seiko, neen.

Kleding aanpassen naar de gelegenheid daar ben ik wel een voorstander van. Al voel ik me vaak overdressed in Nederland. Hoe veel Nederlanders erbij lopen is niet mijn stijl. Hier loopt de gemiddelde man er nogal sjofel bij. Onder het mom van “lekker casual”.

Hoe anders is dit in Portugal of Italië. Daar wordt meer aandacht besteed aan wat men draagt.

15 likes

Wij Nederlanders staan dan ook niet voor niets bekend als het slechtst gekleede volkje van Europa …

6 likes

Fixed that for you!

13 likes

Ok, :kissing_heart:

Het is meer dat het horloge wat ik draag verandert naar gelang mijn gevoel van die morgen.

Sowieso niet belangrijker, in sommige gevallen wel meer serieus genomen en in andere gevallen zwaar in het nadeel.
Sommige deuren gaan nu eenmaal sneller open als er toevallig iemand acht op slaat :man_shrugging:t2:
Daar tegenover staat ook dat de Calvinistische gedachte soms beperkend werkt en ik bij (nieuwe) klanten liever een Seiko dan een Rolex draag. Dat gezeik om geld altijd…

image

6 likes

Nee en Ja :thinking: herken het “probleem” het blijft een gevoel :blush:

2 likes

“slechtste geklede” lijkt me ook een fix

5 likes

Dit dekt de lading al, voel jij je anders in een mooi pak vs je zwembroek.
De vraag stellen is hem beantwoorden.

Wellicht tijd om een nieuw modelletje/exemplaar te zoeken? Opmerking werd al eerder gemaakt maar vind het bijzonder hoe jouw vriendin zicht meent te moeten bemoeien met jouw keuzes (lijkt nogal economisch gedreven) inzake jouw horloge hobby.

Allereerst gecondoleerd, bewaar het horloge ik garandeer je dat je het met de tijd met veel plezier, trots en goede herinneringen zult dragen.

6 likes

Mij niet.

4 likes

Ik heb niet echt hele dure horloges dus ik kan niet echt meepraten. Toch voel ik me zeker niet minder als ik een seiko van 100 euro om mijn pols heb of een horloge van meer dan 20x de waarde. Ik hou het ook op dress the occasion.

2 likes

Ik ben ook van dress to the occasion .… Tijdens de wintersportvakantie draag ik veel al mijn SKX die ik ook steeds vaker op mijn werk draag. Het is een waanzinnig klokje dat ik ooit voor € 80,00 kocht en ontzettend waardeer en ook nog steeds meer ga waarderen. Op zomervakantie (ook naar Ibiza), gaat er een Casio om de pols. Ben ik bij klanten en relaties, dan is het meestal mijn Speedmaster Professional; stijlvol, onopvallend, niet aanstootgevend en toch oogstrelend. Reis ik zakelijk intercontinentaal, dan doe ik dat om dezelfde reden met een Tudor Black Bay GMT of een Omega Planet Ocean GMT. Rolex GMT heb ik gehad, werd vroeger erg gewaardeerd door mijn Aziatische relaties die status belangrijk vinden (ze komen je ook altijd in het hotel ophalen om te kijken waar je verblijft, hoe duurder het hotel, des te groter je succes is de gedachte) maar die gedachtegang is inmiddels allang achterhaald (ervaar ik tenminste) en eerlijkgezegd voel ik me daar ook beter bij.
En ongeacht wat ik draag, ik geniet van die klok om mijn pols, voel me er niet anders om en ik word er ook geen ander mens van.

7 likes

“We buy things we don’t need with money we don’t have to impress people we don’t like.” -Fight Club

Da’s een diepe voor de woensdagochtend.

37 likes