Volgend jaar 100 jaar oud, kan weer jaren mee

Deze hoort echt in het vintage deel. Een Junghans zakhorloge met een j26 uurwerk uit 1921.
Een tijdje geleden sprak ik op het werk een collega over mijn horlogehobby en liet ik hem een gerestaureerd vintage horloge zien, waar ik aan had gewerkt. Een paar dagen later kwam hij op het werk met dit zakhorloge. Bleek van zijn opa te zijn geweest en hij vroeg me hier eens naar te kijken. Het zakhorloge liep niet meer en het was niet duidelijk wat het probleem was. Bij het opwinden merkte ik dat de opwindveer waarschijnlijk gebroken was. Het leek een simpele klus, nieuwe veer en een beurtje, maar dat was te kort door de bocht.

Zoals verwacht was de opwindveer gebroken. Dus een “nieuwe” veer geplaatst.

Ergens in het verleden heeft een “horlogemaker” dit uurwerkje onder handen gehad. Geen idee wat er mee is uitgevoerd, maar het zag er niet lekker uit.

De tap van de balansas bleek krom. Nog getracht om deze te rechten, maar die brak snel af.

Dus op zoek naar een passende balansas. Gelukkig kon @vinwat me daarmee uit de brand helpen. Ook met het plaatsen van de balansas, want ik had dit nog nooit gedaan. Weer een ervaring rijker, nog bedankt Huib. Top.

Het zakhorloge loopt weer als een zonnetje en ik ga mijn collega er morgen mee verrassen. Weet je, ik heb al aardig wat horloges geserviced, maar zo’n oud zakhorloge is toch iets speciaals. Ondanks dat het een simpel uurwerk betreft.

62 likes

Mooi gedaan, fijn topic :+1:

2 likes

De 2 Klusketiers hebben het hem weer geflikt :grinning:

4 likes

Mooi verhaal Harry!

3 likes

Mooi om te zie Harry; bedankt voor het delen! :+1:

Zit er trouwens slijtage onder het anker of is dat vuil? (Or is it dirty, Harry?)

3 likes

Het zijn krassen. Het lijkt erop dat eerder een uitgelopen gat is getracht te herstellen door bv het materiaal van de platine terug te slaan, waarna onregelmatigheden zijn weggevijld of -geslepen. Dat kom je wel vaker tegen. Een tapgat is tegenwoordig voorzien van een lagersteen, maar (heel) vroeger was dit niet zo. Door de krachten en slijtage van metaal op metaal loopt het gat uit. Ipv het gat te dichten en een nieuw gat te maken, wordt/werd het materiaal nog wel eens teruggeslagen. Niet de goede manier (materiaal wordt dunner) maar meer een snelle fix.

Het lijkt hier op, ondanks dat hier wel een lagersteen is geplaatst. Aangezien het zakhorloge niet dagelijks gebruikt gaat worden en prima loopt, heb ik het zo gelaten.

2 likes

Mooi gedaan weer, dank voor het delen :+1:
Ik hebeen zwak voor dit soort oude uurwerkjes, leuk om aan te sleutelen. :sunglasses:

1 like

Heel fraai.
En bijzonder dat de wijzerplaat nog zo mooi is na al die jaren.

1 like

Mooi werk Harry.

1 like

Zo’n emaille wijzerplaat is voor de eeuwigheid gemaakt, daar gebeurt niks mee (als tenminste niemand het horloge laat vallen of die wijzerplaatschroeven te hard vastdraait) :sunglasses:

1 like

Mijn beste,

Karakter rijpt met de tijd!!
Goed gedaan hoor!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

geweldig leuk topic !

1 like

Ze zijn erg duurzaam, maar niet voor de eeuwigheid. Ik heb er al meer gezien met barsten, die niet gevallen waren. Waar dat dan door komt, geen idee. Fout bij het bakken, of grondstof niet goed samengesteld.

Maar bij deze: niets van dit alles. Prachtige plaat, en kan er weer een eeuw tegen.

2 likes

Was ook een beetje spreekwoordelijk :blush:
Heb wel het idee dat een groot deel van al die gebarsten dingen veroorzaakt is door horlogemakers die menen dat die wijzerplaatschroeven muurvast moeten zitten. :thinking:

2 likes

Mooi gedaan :+1:

Wat me opvalt is dat zo’n oud horloge eigenlijk best een “moderne” uitstraling heeft. Mooi rustig horloge.

1 like

Mooi hoor!

1 like

Prachtig :ok_hand:

1 like