Volna (de wederopstanding van Loedmilla)

Nog niet eens zo gek lang geleden meldde ik hier
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,2611812,2611812#msg-2611812
dat ik een Vostok Precision had
gevonden, die de plaats in nam van een vorige russin, die bij een luide "krak"
het leven had gelaten.
De stoffelijke resten van die “Loedmilla” had ik ter beschikking van de wetenschap
gesteld, lees: weggegeven aan een forumlid met een ligfiets, die er plezier in heeft om aan
russen en russinnen te sleutelen.
Ik had dus definitief afscheid van deze russin genomen.

Maar die russinnen laten je niet los, zoals ik toen al schreef.
En waarempel: vorige week kreeg ik bericht van de man met de ligfiets: hij
meldde dat deze Loedmilla een volledige makeover had gekregen en dat er nogal het een en ander
bij haar was getransplanteerd. Meerdere donoren waren er aan te pas gekomen.
En dat ze weer naar me terug wilde!

Gisteren hadden de man met de ligfiets en ik een micro-meeting, heb me daarbij verkwijld aan een paar prachtige oldtemers
en met de volledig herstelde Loedmilla ben ik huiswaarts getogen.

Vandaag mocht ze gelijk mee naar kantoor.
Hier de plaatjes:

En hier samen met nichtje Vostok-Loedmilla:

Meerdere russinnen hebben als donor een steentje bijgedragen aan de wederopstanding van deze Volna-Loedmilla.
De opdruk “22 steens” krijgt daarmee een heel andere betekenis dan die wij die kennen.

André: dank!

ze is een beauty… die dial is prachtig… voelt goed dat ze bij je terug is neem ik aan?

Ja, dat zijn leuke klokjes, vouwfietser heeft zijn best gedaan!

Mooie plaat in smetteloze staat, dat zie je niet vaak :~
Geniet er van (tu)

Toen ik aan de restanten van het uurwerk dat uit Loedmilla kwam begon was dat met de bedoeling dat het een autopsie zou worden. Totdat ik zag dat ik de afgebroken schroef makkelijk uit de ton-as kon krijgen.
De overbrenging naar het echapement was door een rondvliegend tandwiel beschadigd: tapjes van asjes afgebroken. Ook dit gedemonteerd en goed gezocht tussen de reserve onderdelen. Tot mijn verbazing kreeg ik alles weer compleet en na montage begon het balanswiel weer te lopen.
Het uurwerk uit Loedmilla is met diverse onderdelen uit de voorraad opnieuw opgebouwd tot een bruikbaar horloge. Die Russinnen zijn gevoelig maar hebben veerkracht (tu)

Heel fijn dat het horloge weer bij Grootmokum terug is, hopelijk kan hij er nog lang van genieten.

1 like

Knap staaltje vouwfietsert!

Hendrik

Ik vind de secondewijzer erg mooi!

Ik dacht dat rode seconde wijzers erg in de mode waren in de jaren 50. Klopt dat met dit horloge?

Erg mooi horloge. Goed werk!

Heel mooi! Groeten van mijn Volna :slight_smile: (die van mij heeft wat meer ingewikkelde wijzers)