Vorige week kreeg ik van mijn zusje een whatsapp met een fototje erbij:
“Lex, heb je hier wat aan, wil je dit hebben?”.
Nu weet iedereen hier dat ik niet vies ben van een lotje oude meuk als het om horloges gaat dus ik heb onmiddellijk geantwoord:
'Ja, graag! Of Koers!"
Gistermiddag ben ik daarom even gezellig een kopje thee bij Zuslief wezen drinken en ik kreeg het hele spul mee. Weliswaar nog net geen boodschappentas vol, maar genoeg voor een middagje lekker uitzoeken en sorteren.
Het resultaat zag er ongeveer zo uit: (foto’s gemaakt met mijn aftandse telefoon, dus kwaliteit aardappel)
Tussen al die onderdeeltjes zaten er ook wat oude wijzertjes. Precies één zo’n wijzertje was de ontbrekende minutenwijzer van een oud zakhorloge wat ik al jaren heb. Het ligt al heel lang ergens in een hoekje te verstoffen omdat ik er nooit een passende wijzer voor heb kunnen vinden. Nu dus wel dank zij deze vondst met oude onderdeeltjes.
Het horloge had al die tijd ook niet meer gelopen en ik weet niet eens meer of het überhaupt wel liep toen ik het ooit, jaren geleden, in een opwelling eens op ebay had gekocht. Maar met het paardenmiddel van wat wasbenzine en een tipje olie op de lagertjes van het uurwerk ging het ouwe ding (ca 1910) ook nog lopen! Niet al te fanatiek, na een half uurtje houdt ie er weer mee op en hij loopt ook veel te langzaam, maar het mechaniekje werkt en misschien vind ik dan ook nog wel eens iemand die het ding nog eens wil of kan servicen.
De kast is .800 2e gehalte zilver, dus ik heb 'm gelijk maar even netjes opgepoetst. Zie hier het resultaat!
Sommige van de andere onderdeeltjes zullen t.z.t ook nog wel, hetzij bij mijzelf, hetzij bij een van de horlogevrienden een bestemming vinden. Voorlopig gaan ze, enigszins gesorteerd op categorie, in de diverse laatjes en doosjes lekker slapen, tot iemand er wat van nodig heeft.
Rechthoekige glaasjes, véél oude dameshorloge lijkjes in verregaande staat van ontbinding, enorme (zakhorloge) kronen (je kunt hier niet meer van kroontjes spreken bij zulke grote uien), (klok?)veren, radertjes en hele oude vieze wijzerplaatjes. Ze liggen mij voorlopig niet in de weg en als iemand een Oh Ja momentje heeft als ie dit ziet en er wat van nodig heeft hoor ik het wel.
Ik in elk geval grote blij met m’n weer (een beetje) levende zakhorloge van naar schatting zo’n 120 jaar oud!