Voor de afwisseling: een stopwatch

Onlangs kocht ik via het wereldwijde web een wat oudere, analoge stopwatch van het Nederlandse merk Elka. Dit merk was met name voor WO2 actief en zetelde in Amsterdam. Dhr. Kiek, een van de vennoten, was een begenadigd horlogemaker, die in Zwitserland zijn opleiding had genoten.

Nu heb ik hier een Elka-stopwatch. Op de wijzerplaat prijkt de tekst ‘Elka Watch Company Amsterdam’. Wat mij zo fascineert is dat de wijzerplaat geen 60-seconden-indeling kent, maar is ingedeeld in 100 eenheden. De minutenwijzer kent een rondgang van 30 minuten (waarna hij weer bij 0 begint).

Heeft iemand van jullie enig idee waarvoor die 100-seconden-indeling dient? Voor normale tijdsmeting is dit namelijk onlogisch of zelfs onbruikbaar. Ik kan er niets over vinden en heb werkelijk geen idee.
Meer info over de stopwatch zelf is trouwens ook welkom.

Grappig ding, volgens mij is dit een “decimale” stopwatch, en deze meet in 100sten van een minuut (de wijzer gaat rond in 60 sekonden) je leest dus bijvoorbeeld 3,42 minuten af; geen idee waar het voor wordt gebruikt.
Als je googelt op “decimal stopwatch” vind je vast wel wat resultaten.
Heb je ook een foto van het uurwerk, dat vind ik persoonlijk altijd erg interessant…

Groet,
Paul

Hoi Paul,
Dank voor je snelle reactie! Ik vond 't zelf ook wel een grappig ding, vandaar dat ik 'm heb gekocht.
Een foto van het uurwerk heb ik niet, maar volgens de verkoper zit er een cal. # 3364 Excelsior Park in. Zegt je dat iets? Mij in ieder geval niet.

ik heb 't even moeten opzoeken, want stopwatches heb ik zo niet veel verstand van; zo aan dat drukknopje te zien denk ik dat jij de “dure” uitvoering hebt gekocht, namelijk de rattrapante (dus 2 wijzers, waarvan je er eentje even stop kunt zetten om een tussentijd te noteren), bijgaand een scan van het uurwerkje:

Exelsior Park op zich is een interessant merk, ze deden veel anders als andere fabrikanten, ik zou graag nog eens een chrono met zo’n EP kaliber willen hebben!

Groet,
Paul

Dat is interessante informatie! Maar opmerkelijk genoeg heeft mijn stopwatch geen twee secondenwijzers. En voorzover ik dat kan zien, heeft die tweede er ook nooit op gezeten.

De grote wijzer geeft de ‘seconden’ aan, de kleine wijzer houdt de minuten bij. Meer smaken zijn er niet aan het ding. Ik ga er vanuit dat jouw scan de waarheid spreekt; dan zit er dus helaas géén EP 3364 in deze stopwatch.
Het kleine drukkertje bovenop de kast is overigens om beide wijzers te resetten.

Overigens lees ik op meerdere plekken op internet dat deze schaalverdeling (honderdsten van minuten) wordt gebruikt voor industriële tijdswaarneming (als ik op Google zoek met ‘decimal stopwatch’ - nog bedankt voor de tip!). Maar ja, wat dáár dan vervolgens weer mee bedoeld wordt…

heel misschien zijn er meerdere uitvoeringen van de “gewone” EP3364, in mijn boeken hebben deze in ieder geval niet zo’n klein drukkertje:

het boekje waar deze scans uitkomen is van 1939.

Je zou even het achterdeksel kunnen openen om te zien welk fabrikaat uurwerk erin zit, maar het is hoe dan ook een leuk ding, zeker omdat het een stukje Nederlandse historie is! (tu)

Groet,
Paul

Een leuk stuk Nederlandsche Geschiedenis! (tu).

Ik probeer me nu al de halve dag te herinneren waar ik het merk Elka nog meer van ken. Na een paar pagina’s met google resultaten te hebben doorgeworsteld weet ik het: het is/was ook een keyboard merk… Vast geen enige relatie, maar het zat me dwars :slight_smile:

Veel ‘tijd-opneem-plezier’ ermee en groeten,

Martin

Ja, ik ga inderdaad binnenkort een keer het deksel open peuteren. Verder heb je wel gelijk wat die Nederlandse historie betreft. Dat was voor mij een van de redenen om het ding te kopen. :slight_smile:

Nou, heel simpel, dit wordt gebruikt voor tijdmeting in productie, onder meer in de confectie-industrie.
100 centiminuten is 1 minuut, 1 uur = 6000 centiminuten, is gemakkelijker om te berekenen, ikzelf gebruik dit nog dagelijks? De meeste productietijden, in de confectie, zijn uitgedrukt in centiminuten.

2 likes

Rechtzetting Sorry, was even verkeerd, 100 centiseconden is één minuut.

Maar dat weet je niet zeker :thinking:

1 like

Van mij mag je dit soort oude draden altijd wakker maken.

Ik denk dat 100 centiminuten één minuut is :smile:

Wie kent hem niet…de goede oude Theo Tol :+1:

Is dat dan productie in lage lonen landen? Met zo’n zweepje?

Nee, die gebruiken alleen de Nederlanders…