Vandaag een mooie nieuwe band binnen gekregen. Een mooie vintage suède band. Of in ieder geval, dat was de bedoeling.
De foto’s waren niet even duidelijk, maar de prijs was prima. Maar nu binnen gekomen. En ik ben geen leer expert, maar ik dacht dat suède altijd een soort ruwe, fluweelachtige toplaag had.
AKA, is dit wel echt suède? Het is een mooie band, met een leuk type sluiting, maar het is niet wat ik gedacht had.
Ja want het fluweel zachte suede krijg je het leer te looien in chroom daardoor worden alle enzymen vervangen door een chemische chrome verbinding die het leer heel soepel en fluweel zacht maakt.
Plantaardig gelooid leer gebeurt met tanine en ‘‘bark’’ en dit leer blijft wat stug en grof en (wel veel sterker)
het lijkt erop dat jouw band van het laatste type looing is.
Dit is het principe…dit is paardenleer waarvan de donkerbruine zijde de vleeskant is en deze zijde is met een soort was bewerkt waardoor deze wat steviger is en niet snel versoepeld (plantaardig gelooid)
Ik heb van dit leer ook ooit eens een band gemaakt met juist de ‘‘suede’’ kant boven.
Het was opzich een mooie band maar na tig keer aan en af doen gingen de randen die langs de gesp schuurden er heel rafelig uitzien omdat de structuur heel los is t.o.o. de huidkant.
Suede en Nubuck wordt ook wel eens door elkaar gehaald en slecht vertaald. Suède wordt gemaakt van de binnenkant van leer, die niet de opperhuid (epidermis) toont. Suède is hierdoor minder duurzaam, maar wel zachter dan gewoon leer. … Nubuck lijkt een beetje op suède maar hier wordt aan de bovenkant van de huid licht geschuurd, waardoor er een fluweelachtige uitstraling en gevoel ontstaat. Als ik het goed zie op de fotos’s lijkt het meer de kant van Nubuck op te gaan.